Beleidsregel huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2023
Beleidsregel huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2023
Het college van burgemeester en wethouders van Altena
- –
- –
- –
- –
- –
- –
- –
het college heeft vastgesteld dat het – ten behoeve van de hierboven genoemde balans – wenselijk is om enerzijds te sturen op grootschalige huisvestingslocaties, nu de omvang van deze locaties een hogere kwaliteit van huisvesting eerder mogelijk maakt, waarbij anderzijds wordt geborgd dat het aantal grootschalige locaties niet hoger is dan nodig gelet op de behoefte binnen de gemeente aan huisvestingsplaatsen voor arbeidsmigranten;
- –
het college ook heeft vastgesteld dat het wenselijk is om onder voorwaarden toe te staan dat bedrijven op eigen erf ruimten realiseren voor de kleinschalige en/of tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten die op hun eigen bedrijf werkzaam zijn, mits ook daar een afdoende kwaliteitsniveau aanwezig is; het college in dit kader tevens onderzoek heeft gedaan naar de behoefte aan huisvestingsplaatsen voor arbeidsmigranten, waarbij het heeft vastgesteld dat de behoefte de afgelopen tien jaar is toegenomen en tot 2030 zal groeien;
- –
- –
het college beleidsruimte heeft om in een individueel geval te besluiten een omgevingsvergunning al dan niet te verlenen. Het college zal niet onder alle omstandigheden voornoemde omgevingsvergunning verlenen waar het gaat om het huisvesten van arbeidsmigranten, maar zal nagaan in hoeverre sprake is van een goede ruimtelijke ordening en zal nagaan of het initiatief past binnen lokaal en provinciaal beleid;
- –
- –
- –
Tot het vaststellen van de ‘Beleidsregel huisvesting van arbeidsmigranten gemeente Altena 2023’
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
- h.
- i.
- j.
Bedrijventerrein: een terrein van minimaal 1 hectare bruto, dat vanwege zijn bestemming bestemd en geschikt is voor gebruik door handel, nijverheid, commerciële en niet-commerciële dienstverlening en industrie. Onder deze definitie vallen tevens (delen van) werklocaties die gedeeltelijk bestemd en geschikt zijn voor kantoren;
- k.
Agrarisch bedrijf: inrichting die tot een, krachtens artikel 1.1, derde lid, Wet milieubeheer, aangewezen categorie behoort en die is gericht op het voortbrengen van producten door het telen van gewassen of door het houden van dieren, zijnde: een (vollegronds)teeltbedrijf, een veehouderij, een glastuinbouwbedrijf of een overig agrarisch bedrijf
- l.
- m.
- n.
- o.
Aanvragen voor het realiseren van huisvesting voor arbeidsmigranten worden getoetst aan het volgende schema:
Artikel 8 Huisvesting Algemeen
- 1.
De huisvesting moet gecertificeerd zijn volgens Stichting Normering flexwonen (SNF), of een daarmee gelijk te stellen organisatie. Indien de huisvestingsplaatsen nog gerealiseerd moeten worden, moet bij de aanvraag worden onderbouwd dat de huisvestingsplaatsen zullen voldoen aan de normen van SNF, of een daarmee gelijk te stellen organisatie. In dat geval dient de aanvrager binnen 2 maanden na ingebruikname van de huisvestingsplaatsen aantonen dat hij alsnog over het betreffende certificaat beschikt;
- 2.
- 3.
Paragraaf 2.3 Exploitatie en beheer
- 1.
Een aanvraag dient vergezeld te gaan van een huisreglement dat op de betreffende locatie zal gelden opdat het onderwerp verstoring en overlast van de openbare orde en veiligheid beoordeeld kan worden. Uit dit reglement moet blijken hoe de overlast wordt voorkomen (zowel voor de eigen huurders/gebruikers als voor de omwonenden in de directe omgeving van het gebouw) en hoe het gemeentelijke Meldpunt kan worden bereikt.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
- 7.
Paragraaf 2.4 Looptijd en overeenkomst
Artikel 16 Prestatieovereenkomst
- 1.
De gemeente sluit voordat een vergunning wordt verleend met een initiatiefnemer voor een huisvestingslocatie een overeenkomst waarin onder meer afspraken worden gemaakt over het verhaal van alle kosten vanwege planschadeclaims. Ook kunnen hierin bepalingen worden opgenomen over bijvoorbeeld de duur van het verblijf in de huisvesting na beëindigen arbeidscontract en het beschikbaar laten komen van woningen in de kern indien mogelijk.
Hoofdstuk 3 Specifieke voorschriften
Paragraaf 3.1 Grootschalige huisvestingslocaties
- 1.
- 2.
- 3.
Een grootschalige huisvestingslocatie wordt niet toegestaan indien reeds een omgevingsvergunning is verleend ten behoeve van een grootschalige huisvestingslocatie die is gelegen binnen een afstand van hemelsbreed 2 kilometer, gemeten vanaf de kadastrale grens, van de grootschalige locatie ten behoeve waarvan de omgevingsvergunning wordt aangevraagd.
- 4.
- 1.
- 2.
- 3.
Aanvragen die worden ingediend binnen een tijdvak als genoemd in artikel 19, lid 2, onder punt (b), worden getoetst op volledigheid. Indien een aanvraag onvolledig is, wordt de aanvrager een termijn gesteld waarbinnen hij de aanvraag kan aanvullen. Indien de aanvraag na het verstrijken van deze termijn niet volledig is, wordt deze buiten behandeling gesteld.
Artikel 21 Vergelijkende toets
- 1.
- 2.
Indien na de toetsing als bedoeld in lid 1 meerdere aanvragen overblijven en deze aanvragen in geval van algehele toewijzing zouden leiden tot overschrijding van het maximale aantal huisvestingsplaatsen dat het college conform artikel 19, lid 2, onder punt (a), van de beleidsregel heeft bekendgemaakt, wordt voor de verdeling van de beschikbare omgevingsvergunning(en) een vergelijkende toets gehanteerd conform het bepaalde in lid 3 tot en met 6 van dit artikel.
- 3.
Aanvragen worden getoetst op basis van de volgende beoordelingscriteria:
- a.
Plan van aanpak ter bescherming van de leef- en woonsituatie in de omgeving
De aanvrager beschrijft welke gevolgen de beoogde huisvesting heeft voor de omgeving en hoe deze gevolgen zoveel mogelijk worden beperkt. Daarbij wordt eveneens ingegaan op de conclusies uit de omgevingsdialoog. In dit plan van aanpak wordt in ieder geval aandacht besteed aan de volgende aspecten:
- i.
- ii.
- iii.
- iv.
- v.
- vi.
- b.
Plan van aanpak ter bescherming van de leefsituatie ter plaatse
De aanvrager beschrijft op welke wijze de kwaliteit van de leefsituatie (het verblijfsklimaat) voor de te huisvesten arbeidsmigranten ter plaatse is geborgd. Hierbij wordt in ieder geval aandacht besteed aan de volgende aspecten:
- i.
- ii.
- iii.
- iv.
- v.
- vi.
- vii.
- c.
- a.
- 4.
- 5.
- 6.
Paragraaf 3.2 Kleinschalige huisvestingslocaties op eigen erf
- 1.
- 2.
- 3.
De huisvestingsplaatsen mogen enkel worden gebruikt ten behoeve van de huisvesting van arbeidsmigranten die werkzaam zijn op het bedrijf van de aanvrager. Het mag ook gaan om de huisvesting van arbeidsmigranten die op een andere vestigingslocatie van het bedrijf werkzaam zijn. De andere locatie moet wel binnen de gemeente Altena liggen.
- 4.
Paragraaf 3.3 Huisvestingslocaties voor seizoenarbeiders op eigen erf
- 1.
- 2.
- 3.
De huisvestingsplaatsen mogen enkel worden gebruikt ten behoeve van de huisvesting van arbeidsmigranten die werkzaam zijn op het bedrijf van de aanvrager. Het mag ook gaan om de huisvesting van arbeidsmigranten die op een andere vestigingslocatie van het bedrijf van aanvrager werkzaam zijn. De andere locatie moet wel binnen de gemeente Altena liggen.
- 4.
- 5.