28 januari 2020
Stand van zaken kerngericht werken
Vanaf 1 augustus is het programmateam kerngericht werken compleet. Nu is het goed de stand van zaken en werkwijze van het team in beeld te brengen. In alle dorpen is het verbinden van bewoners, partners en de gemeente op thema’s en opgaven in ontwikkeling. Vanzelfsprekend zijn er verschillen in de uitwerking. Daar waar een dorpsraad actief is, is de structuur van het netwerk aanwezig. In kernen waar dit niet het geval is wordt gewerkt aan een netwerk op basis van thema’s. Ook hier zijn bewoners betrokken zonder georganiseerd te zijn als een dorpsraad. De inhoud zit vooral op de domeinen verkeer, verkeersveiligheid en beheer buitenruimte. Thema’s uit het sociale domein, waaronder armoede en preventie alcohol en drugsgebruik, en op het gebied van energietransitie worden door de Gebiedsregisseurs ingebracht.
Besluit:
1. de notitie ‘stand van zaken kerngericht werken’ vast te stellen waarmee het standpunt met betrekking tot het opstellen van dorpsvisies wordt besloten dat:
a. het ontwikkelen van een dorpsvisie op instigatie van het dorp mogelijk is en zal worden ondersteund door gebiedsregie;
b. niet meer dan vier trajecten op jaarbasis worden voorzien van ondersteuning;
c. de middelen voor het opstellen van een dorpsvisie, tot een maximum van € 2.000, ten laste komen van het kernbudget.
2. de raadsinformatiebrief kerngericht werken vast te stellen.
Vaststellen uitvoeringsprogramma VTH 2020
Elke gemeente is verplicht jaarlijks een programma op te stellen voor de uitvoering van wettelijke taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het gaat hierbij om taken in het kader van het omgevingsrecht.
Het uitvoeringsprogramma wordt naar de provincie gestuurd en ter informatie ook naar de gemeenteraad.
Besluit:
- Het Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2020 vast te stellen.
- Vaststellen van verzenden van de bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Rioolheffing en afvalstoffenheffing Veense put
De woningen (objecten) aan de Veense Put werden de afgelopen 25 jaar met een gezamenlijke nota belast voor de rioolheffing. Er wordt geen afvalstoffenheffing geheven. Deze regelingen blijft ook in 2020 bestaan.
Besluit:
- Overeenkomst met de Vereniging de Veense Put inzake de rioolheffing met één jaar te verlengen;
- In overleg te gaan met belanghebbenden op de Veense Put over de te treffen afvalvoorzieningen.
Invullen taakstellende bezuiniging sociaal domein 2020
Het college heeft de taakstelling van € 400.000 in kunnen vullen zonder dat de inwoners ondervinden dan ook geen hinder van deze bezuinigingen.
Besluit:
- De stelpost Wmo ombuigingsmaatregelen voor 2020 in te vullen door voor een bedrag van € 400.000,- posten in de begroting structureel te laten vervallen.
- Deze aanpassingen mee te nemen in de eerste bestuursrapportage over 2020.
- De raad middels bijgaande raadsinformatiebrief te informeren.
Art53 vragen VVD onverwachte tegenvallers + BAD
Het college geef aan de fractie van de VVD aan op welk moment de meerkosten met betrekking in beeld waren en hoe de raad daar eerder over is geïnformeerd. Daarnaast wordt toegelicht hoe het college in samenspraak met de accountant grote processen voorlegt aan de gemeenteraad. In basis zijn de financiën van de gemeente op orde.
Besluit:
De artikel 53 vragen van de VVD over “Onverwachte tegenvallers” in relatie met het raadsvoorstel over continuering veerverbindingen Boven-Merwede te beantwoorden.
Onderzoek Berenschot Sociaal Domein
In 2019 was sprake van oplopende tekorten in het sociaal domein. Om inzicht te krijgen in de achtergronden van deze tekorten is het bureau Berenschot gevraagd voor een extern onderzoek dat zich richt op financiën, beleid en organisatie van het Sociaal Domein in Altena.
Besluit:
- Kennis nemen van het rapport Berenschot: Onderzoek tekorten sociaal domein
- Het rapport ter beschikking stellen aan de Raad en de BASDA met een rib waarbij gemeld wordt dat het rapport op 4 februari 2020 in de Altenatafel gepresenteerd wordt
- De directie uitwerking te laten geven aan scenario’s en plan van aanpak voor de organisatie van het sociaal domein.
Informeren raad schade jaarwisseling 2019-2020
Tijdens de jaarwisseling van 2019-2020 is er net als voorgaande jaren schade veroorzaakt aan het straatmeubilair en het wegdek. Het schadebedrag is meer dan voorgaande jaren.
Besluit:
De raad door middel van de bijgevoegde RIB te informeren over de kosten van de schades ten aanzien van de jaarwisseling 2019-2020 in Altena.