ALTENAtieve landbouw

Tweedejaars studenten Breda University of Applied Sciences ronden onderzoeksopdracht af

Studenten

1 onderzoek, 9 studenten en 10 maanden

Een jaar lang, van september 2020 tot en met juni 2021, gingen negen studenten van Breda University of Applied Sciences (BUAS) aan de slag. De hoofdvraag van hun onderzoek was: “In hoeverre zijn de bestaande manieren van duurzame landbouw geschikt voor gemeente Altena en haar agrariërs en wat is ervoor nodig om boeren te stimuleren in het overstappen naar een duurzame vorm van landbouw? Hoe kan dit op logische wijze vormgegeven worden?”

Drie fasen

De onderzoeksopdracht is verdeeld in drie delen.

1. In het eerste deel ging de aandacht uit naar het verkennen van Altena, het onderzoeksgebied en het verkennen van de verschillende vormen van duurzame landbouw.
  2. In het tweede deel van het onderzoek richten de studenten zich op manieren om boeren te stimuleren en ondersteunen bij het overstappen naar een meer duurzame vorm van landbouw.
  3. In het derde deel werkten de studenten aan drie tools, die zij geschikt vonden voor de gemeente Altena. Namelijk een informatieve website, de ‘custormer journey’ en een ‘beslistool.

Uit het eindrapport

Conclusies

De agro-food sector is in beweging. Zowel op het gebied van techniek en nieuwe vormen van landbouw, als de maatschappelijke druk om een andere weg in te slaan. De gemeente heeft de taak een overzicht te krijgen van welke ontwikkelingen er gaande zijn en welke toegepast kunnen worden binnen de gemeentelijke grenzen van Altena. Om dit te kunnen doen is het goed te bedenken waar in het proces de agrariër zich bevindt, een Customer Journey helpt hierbij. Zo kan er de goede informatie aangeboden worden en de goede vragen gesteld worden. Mochten de plannen tot transformatie concreter worden, is een handvat zoals de beslistool een handige. De moeilijkheid ligt hierin dat vragen niet altijd bij aanvang vastgesteld kunnen worden en het een dynamische tool is. Hierdoor is het in dit project ook niet gelukt de beslistool helemaal af te ronden. Inhoudelijk zijn er een aantal conclusies te trekken; de grond in Altena is vruchtbaar. Per agrariër, per geval, zal bekeken moeten worden waar de mogelijkheden liggen tot transformatie. De meeste landbouwvormen zijn toepasbaar, alleen niet altijd wenselijk door de kostbaarheid van de grond. Akkerbouw wordt doorgaans op vruchtbaardere grond gezet in tegenstelling tot veeteelt. Dit is de grootste tegenstelling die in het gebied te vinden is.

Aanbevelingen

Ondanks dat dit een uitgebreid en grondig project is geweest, ontbreken er nog een aantal aspecten. Deze aspecten liggen buiten de expertise van de ruimtelijke denkers die aan dit project hebben meegewerkt. De beslistool kan de heilige graal van landbouwtransformatie worden als naast de ruimtelijke aspecten (die overigens nog verder uitgewerkt kunnen worden door meer te kijken naar rendement en opbrengsten vanuit grondgebruik, etc.) ook gekeken wordt naar de juridische aspecten en financiële aspecten van het uitbreiden, om vormen en verbeteren van de agrarische sector in Altena. Juridische drempels kunnen de stikstofuitstoot zijn, maar ook de bestemmingsplannen. De financiële aspecten behelzen de huidige leningen, gewenste investeringen en opbrengsten die de transformatie heeft. Om dit allemaal te realiseren, moet minutieus in kaart gebracht worden welke boer waar zit, op wat voor grond, wat de huidige situatie is, de huidige wensen, de huidige financiële mogelijkheden etc. etc.

Klik hier voor het hele rapport .

• Dit is een publieksversie. Hoofdstuk 5 en bijlagen 1 en 2 ontbreken. Deze hoofdstukken geven informatie over de geïnterviewde boeren en zijn vanwege privacy reden weggelaten.