Hoe kunnen we voedselverspilling tegengaan?

Blog #3 Dutch Food Week Altena - Voedselverspilling

voedselverspilling

Speciaal voor Dutch Food Week Altena schrijft programmamanager Albertien Perdok een aantal blogs. Zij gaat in op één van de thema’s van Dutch Food Week. In haar blog denkt ze na over de vraag: “Hoe zijn we in Altena bezig met dit thema?” Albertien wil de mooie voorbeelden laten zien uit onze streek en uit onze agrofood sector. Deze week gaat de blog over het thema ‘Voedselverspilling’.

We verspillen per persoon 96 tot 149 kg voedsel per jaar

Voedselverspilling betekent dat voedsel dat voor mensen bedoeld is, daar niet voor wordt gebruikt. Een deel van het voedsel gaat verloren tijdens productie en transport. Een deel van het voedsel gaat verloren in winkels en supermarkten. Het meeste gaat verloren bij mensen thuis, ruim de helft. De voedselverspilling in Nederland is per persoon tussen de 96 en 149 kilogram per jaar. Brood, zuivel, groente, fruit en aardappelen worden het meest verspild.

Voedselverspilling is slecht voor het milieu en onze portemonnee

In mijn vorige blog legde ik uit dat we heel veel nodig hebben om voedsel te produceren. Denk aan grond, mest, arbeid, gewasbeschermingsmiddelen, brandstof, energie, machines. Het is daarom echt zonde dat we in Nederland 1,6 tot 2,5 miljard voedsel per jaar verspillen. Ofwel een file van Utrecht naar Barcelona met bumper aan bumper rijdende vrachtwagens gevuld met voedsel. Dat is slecht voor het milieu, omdat grondstoffen en energie verloren gaan. Het is ook zonde voor onze portemonnee. Als we voedselverspilling stoppen, dan kunnen we ongeveer € 120,- per persoon per jaar besparen. En, .. we kunnen per persoon onze milieu-impact met 9% verkleinen!

Hoe kunnen we voedselverspilling tegengaan?

Er zijn verschillende manieren om voedselverspilling tegen te gaan. De Ladder van Moerman laat zien wat we kunnen doen. Het voorkomen of stoppen van verspilling is de meest wenselijke optie. Daarna kijken we of we voedselverliezen nog kunnen benutten voor mensen of dieren. Ook kunnen we van voedselresten grondstoffen maken voor de industrie. Als het echt niet anders kan, dan kunnen we voedselresten gebruiken voor meststoffen of compost. Wat we echt niet willen is het verbranden of storten van voedselresten.

Ladder van Moerman

Wat kan ik zelf doen?

Thuis kan je ook voedselverspilling tegengaan. Door voedselverspilling te voorkomen of door voedsel te composteren. Stichting Samen tegen Voedselverspilling geeft adviezen om voedselverspilling door consumenten tegen te gaan. Deze adviezen kan je meteen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het controleren van je voorraad of een boodschappenlijst maken. Klik hier voor alle tips. Ook kan je thuis aan de slag met het maken van compost. Belangrijk is dat voedselresten van goede kwaliteit zijn en geschikt zijn voor compostering. Milieucentraal legt op hun site uit hoe je zelf compost kan maken.

Brabantse voorbeelden

Ook in gemeente Altena en onze provincie zijn we bezig met het tegengaan van voedselverspilling. Ik benoem hieronder een paar voorbeelden aan de hand van de Ladder van Moerman:

• Tegengaan van verspilling: Watrestje.nu is een groep vrijwilligers uit Brabant die consumenten helpt om voedselverspilling tegen te gaan door informatie en recepten te delen, en activiteiten te organiseren.
  •  Voeding voor mensen: De Verspillingsfabriek in Veghel maakt soepen en sauzen van afgekeurd groente en fruit en restjes zoals kopjes, stronken en kontjes.
  • Veevoer: Circular Food Center in Meijerijstad wil op grote schaal reststromen verwerken tot diervoer. Ze werken aan twee concrete voorbeelden, namelijk de kringloopkarbonade en het verspillingsvrije ei.
  • Chemie en materialen: Poly Products in Altena onderzoekt de inzet van bio-gebaseerde grondstoffen in composietproducten. Dan wordt er minder gebruik gemaakt van fossiele grondstoffen. Poly Products is deelnemer in het Europese Interreg-project SeaBioComp. Hier onderzoeken ze hoe je bio-composiet-producten maakt met aardappelzetmeel.
  • Chemie en materialen: PeelPioniers in Den Bosch is de schillenboer van de 21ste eeuw. PeelPioineers verwerkt de sinaasappelschillen, die anders verbrand zouden worden als afval, tot functionele ingrediënten voor de levensmiddelenindustrie.
  • Composteren: In Altena loopt een proef met wormenhotels. Op vijf plekken komen wormenhotels. Buurtbewoners gooien er hun groente- en fruitafval in. De 1000 wormen doen vervolgens het werk. Voor informatie over wormen, composteren en wormenhotels kan je terecht bij Megrow, in Almkerk.

De positieve kracht van voedsel

Van 9 tot en met 16 oktober bruiste het in Altena van de activiteiten rondom de positieve kracht van voedsel. Altena deed namelijk voor de eerste keer mee met de landelijke campagne Dutch Food Week. Dit jaar stonden gezondheid, duurzaamheid en goed leven centraal. Hier maakt de gemeente Altena zich het hele jaar door hard voor, maar tijdens Dutch Food Week extra. Benieuwd naar wat het programma van Dutch Food Week Altena was? Kijk op: www.gemeentealtena.nl/dutchfoodweek.

Programma circulair voedselsysteem

Dutch Food Week Altena en tegengaan van voedselverspilling passen bij het streven van wethouders Matthijs van Oosten en Roland van Vugt om in 2046 een circulair voedselsysteem te realiseren. Altena heeft alles in huis om dat te bereiken: de vitale en mooie landelijke omgeving, de diversiteit van onze landbouw en voedselsector en de ondernemersmentaliteit van de inwoners. Lees hier verder voor meer informatie over het programma