Onderzoek naar de korte keten economie in Altena

Deze week start een onderzoek over de korte keten in Altena. Het onderzoek gaat over de ervaringen van ondernemers met de korte keten, over de ontwikkelingen ervan in de gemeente en over het opdoen van nieuwe kennis. Hiermee wil de gemeente inzicht krijgen over de mogelijkheden om de korte keten economie te stimuleren.

Onderzoek korte keten

©Weeda Media

Wat is een korte keten economie?

In een korte keten is de afstand tussen producenten en consumenten van voedsel zo klein mogelijk. De afstand tussen boer en bord zeg maar. Het gaat om de letterlijke afstand in kilometers, maar ook om het verminderen van het aantal schakels en tussenpartijen tussen boer en bord. Denk hierbij aan een boerderij waar je producten van eigen land kunt kopen of een supermarkt met streekproducten.

De korte keten is belangrijk

De korte keten draagt bij aan een betere verbinding tussen boeren en burgers. Ook zijn producten meestal verser en minder bewerkt. Lokale producten hebben minder klimaatbelasting, omdat er minder kilometers voor transport nodig zijn. Nu legt ons voedsel gemiddeld 30.000 km af voordat het op ons bord ligt. De korte keten kan ook bijdragen aan beter verdienmodel voor boeren.

In Altena produceren ongeveer 300 boeren en tuinders prachtige producten. Zij produceren onder andere aardappelen, groenten, fruit, granen, melk, vlees, en eieren. Het merendeel van deze producten is bestemd voor de export. Export is nu nog de belangrijkste inkomstenbron voor boeren en tuinders. In de toekomst zou het mooi zijn als lokale verkoop ook een belangrijke inkomstenbron wordt. Dan kunnen onze inwoners met smaak en trots vaker producten van ons eigen boerenland eten.

Huidige situatie in Altena

Er zijn in Altena al meerdere verkooppunten en samenwerkingsverbanden. Op dit moment staat in de korte keten het aanbod centraal. Dat betekent dat producenten denken vanuit hun eigen bedrijf: welke producten wil ik verkopen? Dat is niet altijd aantrekkelijk voor consumenten. Ook staat de verkoop aan individuele consumenten centraal. Terwijl partijen als supermarkten, kantines en horeca ook interessante afnemers van streekproducten kunnen zijn. Met dit onderzoek willen we kennis opdoen over een meer vraaggestuurde korte keten in Altena. Ook willen we met dit onderzoek de samenwerking tussen twee bedrijven verkennen: de ‘business 2 business’ markt.

Uitvoering onderzoek door overheid, onderwijs en ondernemers

Het onderzoek wordt uitgevoerd door studenten van HAS-hogeschool, in samenwerking met de gemeente Altena en lokale ondernemers. Het onderzoek moet het volgende opleveren: een marktverkenning op basis van deskresearch en interviews en het opzetten van een praktijkcase met een concreet resultaat. Het onderzoek duurt ongeveer 6 maanden. Na de zomer worden de resultaten verwacht.

Artikel over de korte keten in Altena

Over het O&O fonds Regio West-Brabant

HAS-hogeschool voert het onderzoek uit. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage uit het Onderzoek & Ontwikkelfonds van Regio West-Brabant.

logo HAS

Logo Regio West Brabant