Dutch Food Week Altena 2021 een succes

Van 9 tot en met 16 oktober bruiste het in Altena van de activiteiten rondom de positieve kracht van voedsel. Altena deed namelijk voor de eerste keer mee met de landelijke campagne Dutch Food Week. Dit jaar stonden gezondheid, duurzaamheid en goed leven centraal. Hier maakt de gemeente Altena zich het hele jaar door hard voor, maar tijdens Dutch Food Week extra.

Enthousiast agrarisch ondernemerschap

Roland van Vugt, wethouder duurzaamheid: “Altena deed dit jaar voor het eerst mee met Dutch Food Week. Tijdens deze eerste eigen editie waren er 18 activiteiten door 13 verschillende organisatoren. We hebben enthousiast agrarisch ondernemerschap gezien en een divers palet aan vakmanschap. Er was veel aanloop van inwoners die zich positief hebben laten verrassen door de veelzijdigheid van onze streek. Het is belangrijk de waarde van voedsel te ontdekken, te zien waar het vandaan komt, hoe het geteeld wordt en welke gezonde producten dit oplevert. Dutch Food Week Altena 2021 stond in het teken van nieuwe samenwerkingen, ontdekkingen, innovatie en liet zien wat ons gebied voor moois te bieden heeft. Deze 2021 editie smaakt zeker naar meer!”

DWA lekker gemekker

Met veel plezier meegedaan

Johan van ’t Sant, Lekker Gemekker, open dag boerderij op 16 oktober: ‘Met veel plezier hebben we meegedaan met de Dutch food week Altena omdat we het belangrijk vinden het verhaal achter ons bedrijf en product te vertellen. Omdat het heel de dag lekker druk was maar niet te druk hebben we hier goed de kans voor gekregen. Naar schatting zijn er ongeveer 300 mensen langs geweest. Wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar”

Bruisend programma

Er waren activiteiten voor jong en oud, voor inwoners en voor ondernemers. Belangrijk thema voor Altena was de korte voedselketen, waarbij de afstand tussen boer en bord zo klein mogelijk is. Denk aan boerderijverkoop of bezorging van lokale producten en maaltijden aan huis. Inwoners konden boerderijen bezoeken, meedoen aan Fietsen voor m’n Eten, en een maaltijdbox of verassingstas bestellen. Voor ondernemers was er een thema-avond en masterclass georganiseerd over de korte keten.

Simone Koekkoek

Programma circulair voedselsysteem

Dutch Food Week Altena past bij het streven van wethouders Matthijs van Oosten en Roland van Vugt om in 2046 een circulair voedselsysteem te realiseren. Altena heeft alles in huis om dat te bereiken: de vitale en mooie landelijke omgeving, de diversiteit van onze landbouw en voedselsector en de ondernemersmentaliteit van de inwoners.

Meer informatie en een compleet overzicht vind je hier: www.gemeentealtena.nl/dutchfoodweek.