Toelichting verkorte aanvraag individuele inkomenstoeslag

Algemeen

Met dit formulier kunt u individuele inkomenstoeslag aanvragen. Dit is een toeslag op grond van de Participatiewet. U kunt deze toeslag aanvragen als u geen kans heeft om uw inkomen te verhogen. Én als u al drie jaar achter elkaar een laag inkomen en weinig vermogen heeft.
Het is extra geld. U krijgt dit extra geld 1 keer per jaar. U mag zelf weten wat u ermee doet.

De hoogte van de toeslag is in 2023 maximaal:

Gehuwden / samenwonenden€ 700,00
Alleenstaande ouder€ 629,00
Alleenstaande€ 501,00

Vraag 1

Hier moet u uw persoonsgegevens opschrijven.

Vraag 2

Als u samenwoont of getrouwd bent, moet u hier de persoonsgegevens van uw partner opschrijven.

Vraag 3

Krijgt u nog geen 36 maanden aaneen gesloten een bijstandsuitkering? Dan kunt u dit formulier niet gebruiken. U kunt bij Gemeente Altena het uitgebreide aanvraagformulier opvragen.

Vraag 4

U hebt maar één keer per jaar recht op de individuele inkomenstoeslag. Voorbeeld: u heeft een toeslag gekregen op 1 juni 2022. Op 1 juni 2023 heeft u weer recht als u aan de voorwaarden voldoet.

Aanvraag indienen

Het aanvraagformulier kunt u opsturen. Hiervoor kunt u de antwoordenvelop gebruiken. Hier hoeft geen postzegel op.
Als u geen antwoordenvelop heeft, kunt u het formulier opsturen naar:
Gemeente Altena, Antwoordnummer 14705, 4286 ZV Almkerk. Hier hoeft geen postzegel op.