Verkiezingen Tweede Kamer 2025 info voor inwoners
Op woensdag 29 oktober 2025 is de Tweede Kamerverkiezing. U kunt dan stemmen voor de leden van de Tweede Kamer. Normaal is die verkiezing om de 4 jaar. Door de val van het kabinet is de verkiezing eerder. De kiesgerechtigden van de gemeente Altena kunnen dan hun stem uitbrengen voor de Tweede Kamer. Met uw stempas en legitimatiebewijs (geldig of niet langer dan vijf jaar verlopen) kunt u in elk willekeurig stemlokaal binnen de gemeente gaan stemmen. De stemlokalen zijn open van 7.30 uur tot 21.00 uur.
Mag ik stemmen bij deze verkiezingen?
De leden van de Tweede Kamer worden gekozen door kiesgerechtigden die:
- de Nederlandse nationaliteit hebben;
- op de dag van de stemming de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt;
- niet uitgesloten zijn van het kiesrecht.
Geen stempas ontvangen?
Uiterlijk 15 oktober 2025 moeten alle stempassen zijn bezorgd. U kunt uw stem alleen uitbrengen met uw eigen stempas. Zonder stempas kunt u niet stemmen. Als u uw stempas kwijt bent of niet heeft ontvangen dan kunt u tot en met vrijdag 24 oktober 2025 een vervangende stempas aanvragen. U logt hiervoor in met DigiD.
Een mondelinge aanvraag voor een kiezerspas kan tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025, 12.00 uur gedaan worden. U moet hiervoor persoonlijk op afspraak langskomen op het gemeentehuis.
In welk stembureau mag ik stemmen?
U kunt zelf bepalen in welk stembureau in de gemeente u gaat stemmen. Op uw stempas staat wel een stembureau bij u in de buurt, maar als het u beter past om in een ander stembureau te stemmen, dan is dat mogelijk. De stemlokalen zijn open van 7.30 uur tot 21.00 uur.
Overzicht stembureaus gemeente Altena
Dit volgt nog.
Kan ik in een andere gemeente stemmen?
Als u voor deze verkiezing in een andere gemeente wilt stemmen dan waar u woont, kunt u een kiezerspas aanvragen. Met deze kiezerspas kunt u dan binnen Nederland stemmen.
U kunt uitsluitend met deze kiezerspas stemmen. Bij vermissing kan er geen vervangende pas aangevraagd worden. Bij de stemming overhandigt u zowel uw kiezerspas als een identiteitsdocument aan het stembureau.
Schriftelijke aanvraag
Een kiezerspas schriftelijk aanvragen kunt u digitaal doen. Hiervoor moet u inloggen met uw DigiD. Schriftelijk aanvragen van een kiezerspas kan vanaf het moment dat u uw stempas heeft ontvangen tot en met 24 oktober 2025.
Mondelinge aanvraag
Een mondelinge aanvraag voor een kiezerspas kan tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025, 12.00 uur gedaan worden. U moet hiervoor persoonlijk op afspraak langskomen op het gemeentehuis. U brengt uw stempas en een geldig legitimatiebewijs mee. Uw stempas wordt dan meteen omgezet in een kiezerspas.
Kan iemand anders voor mij stemmen?
Als u op de dag van de verkiezingen niet zelf kunt stemmen, kunt u iemand een volmacht verlenen. Hij of zij mag dan namens u stemmen. Degene die gemachtigd wordt, kan de volmachtstem alleen tegelijkertijd met zijn/haar eigen stem uitbrengen en mag niet meer dan twee volmachtstemmen uitbrengen.
Onderhandse volmacht
Een onderhandse volmacht kan alleen gegeven worden aan een kiezer die in dezelfde gemeente woont en ook een stempas heeft ontvangen. U kunt hiervoor de achterkant van de stempas invullen en ondertekenen, de gemachtigde moet deze ook tekenen. Degene die voor u gaat stemmen mag niet meer dan twee machtigingen aannemen. Degene die voor u gaat stemmen brengt uw stem gelijk met de eigen stem uit. De persoon die uw stem uitbrengt moet ook (een kopie) van uw geldige legitimatiebewijs bij het stembureau laten zien.
Schriftelijke volmacht
U kunt ook een schriftelijke volmacht verlenen. Dat kan handig zijn als u lang van tevoren weet dat u niet aanwezig zult zijn op de dag van de verkiezingen en ook niet in staat zult zijn om een onderhandse volmacht te verlenen. Als u iemand wilt machtigen die in een andere gemeente in Nederland woont, moet u ook deze procedure volgen. Zo vraagt u een schriftelijke volmacht aan:
- Download het machtigingsformulier (Lees voor) en vul dit in, samen met de persoon die voor u gaat stemmen.
- Let op dat de persoon die voor u gaat stemmen het formulier ondertekent.
- Maak een scan of foto van dit formulier.
- Log in met uw eigen DigiD code om het ingevulde en ondertekende formulier aan ons door te geven.
- Dit kan tot uiterlijk 24 oktober 2025, 17.00 uur.
- Lukt dit niet digitaal? Neem dan telefonisch contact met ons op via 0183 - 51 61 00.