Digitaal Opkopers Register

Handelt u als opkoper in tweedehands goederen? Dan bent u verplicht om bij te houden welke goederen u inkoopt. Het Digitaal Opkopers Register (DOR) biedt u de mogelijkheid om dit digitaal te doen. Dit verplicht bijhouden geldt onder andere als u werkt in de fietsenhandel, in de metaalhandel, als juwelier of als u een elektronicazaak heeft. 

Direct registreren

Voordelen digitaal registreren

Door het digitaal registreren van tweedehands goederen verkleint u de kans dat u als ondernemer ongewild gestolen goederen koopt of verkoopt. Het systeem staat in directe verbindingen met een landelijk register van gestolen goederen. Op het moment dat een gestolen goed in dit systeem wordt geregistreerd, krijgt zowel de opkoper als de politie een melding. Deze werkwijze verstoort de afzetmarkt van gestolen goederen. Het beschermt u als ondernemer beter tegen heling.

Het digitaal register heeft nog meer voordelen:

  • Het is gebruiksvriendelijk, papieren registratie is overbodig.
  • Het is kosteloos.
  • Het kan gezien worden als een eerlijkheidswaarmerk.
  • De pakkans van helers en geheelde goederen neemt toe.

Mocht u ondanks het juiste gebruik van het DOR toch een gestolen goed opkopen dan staat Service Organisatie Direct Aansprakelijkstelling (SODA) u bij om de financiƫle schade te verhalen op de aanbieder.

Registreren

Registreer uzelf bij het Digitaal Opkopers Loket via www.ikbenhandelaar.nl om gebruik te maken het DOR.

Bel of mail gerust als u vragen heeft

Heeft u vragen? Neem dan contact op met ons. Stuur een e-mail naar veiligheid@gemeentealtena.nl of bel ons algemeen telefoonnummer via 0183 - 51 61 00.