Rekenkamercommissie
De Rekenkamercommissie van de gemeente Altena is een onafhankelijke commissie die de gemeenteraad ondersteunt bij zijn werk.
Wat doet de Rekenkamercommissie?
Wat doet de Rekenkamercommissie?
De Rekenkamercommissie onderzoekt of het gemeentelijk beleid goed is uitgevoerd en het gewenste effect heeft gehad. De Rekenkamercommissie onderzoekt hoe doelmatig, doeltreffend en rechtmatig de gemeente werkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om deze vragen:
- Heeft het beleid opgeleverd wat de bedoeling was?
- Is dat wel efficiënt gebeurd?
- Is het binnen de geldende regels uitgevoerd?
- Heeft het niet meer gekost dan vooraf was afgesproken?
Naar aanleiding van een onderzoek kan de Rekenkamercommissie aanbevelingen doen aan de raad en het college.
Een verzoek indienen voor een onderzoek
U kunt als inwoner van de gemeente Altena een verzoek indienen bij de Rekenkamercommissie om een onderzoek te laten uitvoeren naar bepaald onderwerp. Uw verzoek moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
- Het onderwerp heeft te maken met een activiteit of dienst van de gemeente. Of met een activiteit of dienst van een instelling die aan de gemeente is gerelateerd.
- U maakt in uw verzoek duidelijk waarom u wilt dat de Rekenkamercommissie dieper op dit onderwerp ingaat.
Uiteraard gaat de Rekenkamercommissie vertrouwelijk om met uw gegevens. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris van de Rekenkamercommissie, Mariëlle Tuinder (tel. 0183 - 51 61 00, griffie@gemeentealtena.nl).
Leden Rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie bestaat uit externe leden. Zij hebben geen relatie met de gemeente Altena. De leden zijn:
- Kees Martens, voorzitter
- Trude Rietveld, lid
- Govert Schermers, lid
U kunt de rekenkamercommissie bereiken via de griffie: griffie@gemeentealtena.nl, contactpersoon: Mariëlle Tuinder