Achtergrond Golf boven
Achtergrond Golf onder

Iets melden

Ik wil iets melden over mijn omgeving

Wilt u doorgeven dat iets in de openbare ruimte niet in orde is of opgeruimd moet worden? Bijvoorbeeld een losse stoeptegel, zwerfvuil, overlast door vuurwerk of een kapotte lantaarnpaal? Dit kunt u melden via de website van Fixi. Maakt u vaker een melding? Download dan de Fixi app.

Omschrijf uw melding zo compleet mogelijk en voeg een foto toe. Zorgt u ervoor dat de omgeving op de foto goed te zien is? Zo kunnen wij uw melding sneller afhandelen.

Is de situatie onveilig?

Bel ons dan op 0183 - 51 61 00.

Melding over mijn omgevingDownload Fixi in de AppstoreDownload Fixi in de Google Playstore

Ik wil een handhavingsverzoek indienen

U kunt de gemeente op twee manieren laten weten dat u ergens last van hebt of dat er naar uw mening regels worden overtreden: via een melding of een handhavingsverzoek.

Praat eerst met elkaar

Ga zelf het gesprek met de betreffende persoon aan. Samen kunt u de situatie bespreken en zoeken naar een oplossing. Eventueel kan buurtbemiddeling u begeleiden bij een gesprek. Kijk voor meer informatie over buurtbemiddeling op  www.gemeentealtena.nl/wonen/veiligheid

Melding

Kom je er samen met de betreffende persoon niet uit, dan kunt u hierboven een melding indienen via het formulier of via de Fixi app. Meldingen kunnen bijvoorbeeld gaan over zwerfvuil of overlast van horeca. De gemeente beslist of zij iets doet met uw melding maar neemt daarover geen formeel besluit. Uw meldingen geven ons inzicht in de aard en omvang van de overlast, zodat we gerichter kunnen handelen.

Handhavingsverzoek

U dient een handhavingsverzoek in als u vermoedt dat de regels van de gemeente niet worden nageleefd. Het moet gaan om situaties die in strijd zijn met de wet- en regelgeving. De gemeente neemt over uw verzoek een formeel besluit, waartegen u bezwaar en beroep kunt instellen. U kunt uw handhavingsverzoek digitaal of schriftelijk indienen. Voor het digitaal indienen van een handhavingsverzoek, kunt u gebruik maken van het webformulier (link). U logt in met uw DigiD en vult de velden in.

U kunt uw verzoek ook per post indienen. In uw handhavingsverzoek staat het volgende:

  • uw naam en adres
  • uw telefoonnummer en e-mailadres
  • een duidelijke beschrijving van de situatie waarover u een verzoek tot handhaving doet
  • welk besluit u van de gemeente vraagt
  • de datum van schrijven
  • uw handtekening

Stuur uw verzoek naar:
Gemeente Altena
College van burgemeester en wethouders
Postbus 5
4286 ZG Almkerk

Doe een handhavingsverzoek

Ik heb iets gevonden of verloren

Heeft u iets gevonden of verloren in de gemeente Altena? Maak een melding via de website www.verlorenofgevonden.nl.

Paspoort of identiteitskaart

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Wij blokkeren dan uw paspoort of identiteitskaart. Zo is de kans kleiner dat iemand misbruik maakt van uw gegevens.

U kunt de vermissing digitaal doorgeven. U logt in met uw DigiD code. Of maak een afspraak, dan kunt u de vermissingsverklaring in het gemeentehuis ondertekenen.

Huisdieren

Bent u uw huisdier kwijt? Of heeft u een huisdier gevonden? Dan geeft u dat door via de website van Amivedi.

Ik wil een klacht indienen

Bent u ontevreden over het gedrag van een medewerker of bestuurder van de gemeente Altena? Dan kunt u bij ons een klacht indienen. DigiD logo U logt in met uw DigiD code.

Klachten bij jeugdhulp

Voor jeugdhulp is er een aparte klachtenregeling. Lees meer over hoe u een klacht over jeugdhulp kunt indienen en hoe wij daar mee om gaan.

Ik wil iets anders melden

Wilt u ons iets anders laten weten? Bent u niet tevreden over onze dienstverlening, heeft u een tip of een compliment? Heeft u schade en wilt u de gemeente aansprakelijk stellen? Of kunt u niet goed vinden waar u uw melding kunt doen? Gebruik dan ons algemene contactformulier.

Bellen mag ook

Wilt u ons liever even spreken? We zijn bereikbaar via telefoonnummer 0183 - 51 61 00. We helpen u graag!