Parallelweg – Almweg te Giessen-Rijswijk

Verkeersmaatregelen Parallelweg - Almweg

De gemeente Altena heeft een risicoanalyse gedaan naar de verkeersveiligheid van de wegen waar zij verantwoordelijk voor is. Dit is gebeurd volgens het landelijke beleid 'Strategisch Plan Verkeersveiligheid Veilig van deur tot deur' uit december 2018.

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) beschrijft een andere werkwijze dan vroeger. Vroeger werden locaties aangepakt waar veel ongevallen gebeurden, zogenoemde black spots. Dit werkte destijds goed, maar al die black spots zijn inmiddels aangepakt. Ongevallen gebeuren nog steeds, maar niet op eenduidige ongevallenlocaties. Daarom wordt nu gekeken waar de hoogste ongevalsrisico’s zijn. Om dit te doen, hebben we eerst inzicht verschaft in de risico's die verkeersonveiligheid veroorzaken en waar deze risico's optreden. We hebben onder andere gekeken naar de inrichting van de wegen, de drukte op de wegen en de gereden snelheden.

Uit de risicoanalyse van het SPV1 2komen de Parallelweg in Giessen en de Almweg in Rijswijk naar voren als plekken met 'hoog risico'. Om de verkeersveiligheid te verbeteren heeft de gemeente in 2024 een onderzoek gedaan naar de gesignaleerde problemen en met name de oplossingsmogelijkheden.

Op maandag 19 mei 2025 heeft een informatiebijeenkomst plaatsgevonden voor de omwonenden en belanghebbenden. Hier is een schetsontwerp besproken. De reacties en voorstellen die toen zijn gegeven, zijn verkeerskundig getoetst en worden waar mogelijk in het ontwerp verwerkt.

De maatregelen in het schetsontwerp

Als vervolg op het eerder genoemde onderzoek is een pakket met maatregelen opgesteld, dat tijdens de informatiebijeenkomst is voorgelegd. Hieronder leggen we uit welke van deze voorgestelde maatregelen uit het ontwerp wel of niet worden uitgevoerd.

  1. Op alle kruispunten wordt een kruispuntplateau toegepast met een okergele arcering. Dit geldt zowel voor de bestaande kruispuntplateaus op de Parallelweg als voor de kruispunten op de Almweg. Ook het kruispunt bij de Karbogerd – H. C. Hakstraat wordt in okergele tint uitgevoerd. Wij werken verder uit hoe dit kruispunt verder geoptimaliseerd kan worden.
  2. Toevoegen van middengeleiders ter hoogte van de zebrapaden, zodat overstekende voetgangers in twee fasen (één rijrichting per keer) kunnen oversteken. Wij gaan dit verder uitwerken.
  3. De buurtbewoners hebben aangegeven dat zij het invoeren van een voorrangsregeling onwenselijk vinden. Daarom wordt deze maatregel niet uitgevoerd. Dit betekent dat bij het ontwerp de rode kleur van het fietspad op de okergele plateau’s niet wordt doorgetrokken, maar wordt onderbroken. Dit om duidelijk te markeren dat (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan verkeer van rechts.

Aanvullende maatregelen van bewoners

Tijdens de informatiebijeenkomst op 19 mei 2025 hebben wij reacties van de omwonenden verzameld. Deze reacties zijn gecategoriseerd. Hieronder is per categorie aangegeven wat de gemeente met de voorstellen gaat doen.

Snelheidscontroles

Door bewoners is voorgesteld om een trajectcontrole of flitspalen te plaatsen, of vaker snelheidscontroles uit te voeren.

Trajectcontroles en flitspalen

Voor trajectcontroles en flitspalen geldt dat het Openbaar Ministerie, in overleg met wegbeheerders en de politie, bepaalt waar deze komen te staan, Hiervoor wordt getoetst op de volgende aspecten:

  • Hoeveel en wat voor soort ongevallen zijn er geweest?
  • Hoe hoog is het percentage overtredingen: hoeveel mensen rijden er te hard?
  • Past de maximum snelheid bij de weg?
  • Kan de inrichting van de weg veranderd worden zodat er minder hard wordt gereden?
  • Is de maximum snelheid voldoende duidelijk?
  • Is duidelijk dat door een flitspaal het aantal ongelukken kan verminderen?

Pas als aan al deze criteria wordt voldaan kan het Openbaar Ministerie beslissen een flitspaal neer te zetten. Dit gebeurt in overleg met de politie en de wegbeheerder (meestal de gemeente, provincie of Rijkswaterstaat). Wegbeheerders kunnen een verzoek indienen voor het plaatsen van een flitspaal. Dit verzoek wordt getoetst aan bovenstaande puntenOp basis van onze analyse achten wij de kans nihil dat het Openbaar Ministerie akkoord gaat met het plaatsen van een trajectcontrole of flitspaal op de Paralleweg en Almweg te Giessen-Rijswijk. Het aantal geregistreerde ongevallen is immers beperkt en er zijn aanpassingen in de weginrichting mogelijk om de snelheid van het verkeer te verminderen.

Conclusie: deze maatregel wordt niet verder onderzocht

Snelheidscontroles

De politie heeft onvoldoende capaciteit beschikbaar om continu op de Parallelweg en Almweg te handhaven. Daarnaast is handhaving geen permanente oplossing om de snelheid van het verkeer te verlagen.

Maximum snelheid terugbrengen naar 30 km/uur

Door bewoners is voorgesteld om de snelheid op de Parallelweg en Almweg te verlagen naar 30 km/uur.

De Parallelweg en Almweg zijn aangewezen en functioneren als gebiedsontsluitingswegen (50 km/h). Het verlagen van de snelheid naar 30 km/uur is alleen mogelijk als de wegen worden geclassificeerd als Gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur (GOW30), waarbij sprake is van een voorrangsregeling. Uit de overige reacties blijkt dat het instellen van een

voorrangsregeling door omwonenden niet wenselijk wordt geacht. Het instellen van een GOW30 met gelijkwaardige kruispunten is (juridisch) niet mogelijk, waardoor de mogelijkheid om de snelheid op de Parallelweg en Almweg naar 30 km/uur terug te brengen vervalt.

Conclusie: De snelheid op de Parallelweg en Almweg blijft 50 km/uur.

Andere kruispuntvormen

Door bewoners is gesuggereerd om verschillende kruispunten om te vormen tot een rotonde.

Rotondes worden toegepast bij kruisingen tussen gebiedsontsluitingswegen of wanneer het verkeer niet goed kan worden afgewikkeld met een gelijkwaardig kruispunt (voorrang van rechts) of voorrangskruispunt. De Almweg en Parallelweg functioneren en zijn ingericht als gebiedsontsluitingswegen, terwijl de zijstraten als erftoegangswegen fungeren. Het toepassen van rotondes bij deze kruispunten past daarom niet bij de richtlijnen en het wegbeeld. Ook is op de huidige kruispunten sprake van een soepele verkeersafwikkeling en is er onvoldoende fysieke ruimte beschikbaar om rotondes toe te passen.

Conclusie: Er worden geen kruispunten omgevormd tot een rotonde.

Overige reacties

Door bewoners zijn de volgende suggesties en opmerkingen gemaakt, welke wij niet verder in de nadere uitwerking van het schetsontwerp meenemen:

  • Vervang de drempels door wegversmallingen
    • Drempels en wegversmallingen zijn effectieve snelheidremmende maatregelen. Gezien het aantal kruispunten is het wenselijk om bij de kruispunten snelheidremmende maatregelen toe te passen, waarbij het gebruik van een drempel/plateau de voorkeur geniet. Zij verlagen immers de gereden snelheid zonder dat de doorstroming belemmerd wordt. In de huidige situatie is dit reeds het geval op de Parallelweg. Op de Almweg ontbreken echter kruispuntplateaus. Voor een gelijkmatige weginrichting zullen we hier plateaus toepassen. De bestaande plateaus vervangen we niet door wegversmallingen.
  • Voeg een voetgangersoversteek toe over de Zesmorgen bij het kruispunt met de Almweg. Door geparkeerde auto’s en de begroeiing is hier sprake van slecht zicht
    • Het toevoegen van een plateau vergroot de attentiewaarde en daarmee de verkeersveiligheid. Door het toevoegen van het plateau is de toevoeging van een aparte voetgangersoversteekplaats niet nodig.
  • Plaatsen van matrixborden met reistijdinformatie om doorgaand verkeer een andere route te laten rijden
    • Op basis van Floating Car Data (data uit navigatiesystemen) blijkt dat circa 5% van het verkeer via de Parallelweg-Almweg richting Sleeuwijk en de A27 rijdt. Dit aandeel is relatief beperkt. Daarnaast is op de Parallelweg – Almweg geen sprake van te hoge verkeersintensiteiten. Daarbij zal naar verwachting de dynamische reistijdinformatie niet leiden tot een wijzigingen van routekeuze.
  • Alternatieve ontsluiting van de HAK
    • De Parallelweg en de Almweg zijn als gebiedsontsluitingsweg aangewezen en daarmee de routes voor het zware verkeer om zo snel mogelijk richting het hoofdwegennet geleid te worden.
  • Het trottoir langs de Parallelweg ter hoogte van de Andriëtte Peereboom ligt dicht langs de weg en maakt een scherpe bocht.
    • De afstand tussen het trottoir en de weg voldoet aan de richtlijnen. Er is weinig ruimte om het trottoir verder van de weg te leggen. Voorbij de bebouwing ligt het trottoir wel op grotere afstand van de weg.
  • Aanleggen extra zebrapad bij kruispunten Heerlijkheidsstraat en Twee Zalmenstraat
    • Zebrapaden kunnen schijnveiligheid creëren, waardoor er terughoudend wordt omgegaan met het plaatsen ervan. Elders zijn er al zebrapaden aanwezig, en het toevoegen van een extra zebrapad is door de gemeente niet gepland.
  • Duidelijker aangeven dat fietsers van rechts voorrang hebben bij het kruispunt met de Burgstraat
    • Met de voorgestelde maatregelen, zoals het okergeel accentueren van het kruispuntvlak en het niet langer doortrekken van de rode deklaag van het fietspad, wordt de voorrangssituatie in combinatie met voorrang van rechts duidelijker gecommuniceerd.
  • De Parallelweg en de Almweg zijn niet hetzelfde, hier kunnen verschillende maatregelen genomen worden.
    • Beide wegen hebben dezelfde functie. Een uniforme vormgeving communiceert duidelijk naar de weggebruiker welk gedrag van hem/haar verwacht wordt.
  • Doorbreken van de rechtstanden
    • De weg is circa 10 jaar geleden opnieuw ingericht en kan nog vele jaren mee. Als randvoorwaarde voor de maatregelen is gehanteerd dat we zo veel als mogelijk binnen de huidige wegranden (het bestaande wegprofiel) blijven. Het doorbreken van de rechtstanden door de weg deels te verleggen voldoet niet aan deze randvoorwaarde. Zou het wel kunnen qua aanwezige gemeentelijk eigendom? Wat zou het opleveren aan voordelen/nadelen?

Tot slot zijn door bewoners de volgende aandachtspunten meegegeven:

  • Bij de rotonde Rijswijksesteeg versmalt het trottoir langs de Almweg.
    • Het trottoir voldoet aan de minimale breedte volgens de richtlijnen. Daarnaast ligt voor de kerk langs een breder trottoir richting de Rijswijksesteeg
  • Aandacht is nodig voor landbouwvoertuigen vanuit Uitwijk
    • Bij de uitwerking van het ontwerp houden wij rekening met de aanwezigheid van groot verkeer
  • Zorg ervoor dat de begroeiing rondom de kruispunten goed gesnoeid blijven
    • De gemeente zal voor het groen op haar grond zorgen dat dit goed gesnoeid blijft. Voor groen op grond van bewoners zullen wij indien noodzakelijk de betreffende bewoners aansporen het groen goed gesnoeid te houden.

Vervolgstappen

De komende maanden gaat de gemeente aan de slag om op basis van de opgehaalde input een voorlopig ontwerp op te stellen. U wordt via deze website nader geïnformeerd als er meer informatie bekend is. Naar verwachting is dit op zijn vroegst na de zomervakantie.

Via onderstaande knop kunt u uw e-mailadres achterlaten, zodat wij u per mail kunnen informeren wanneer er een update van deze webpagina plaatsvindt.

Ik wil op de hoogte blijven

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze informatie en de voorgenomen plannen? Neem dan gerust contact op met de gemeente via verkeer@gemeentealtena.nl onder vermelding van ‘Verkeersmaatregelen ‘Parallelweg – Almweg Giessen-Rijswijk’.