Achtergrond Golf boven
Achtergrond Golf onder

Bezorgen van paspoort of identiteitskaart

In verband met Corona bezorgen we uw document kosteloos op uw werk, thuis of op een ander adres naar keuze. Bezorging kan door heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden.

Waar kan ik mijn paspoort of identiteitskaart laten bezorgen?

Een paspoort of identiteitskaart kunt u laten bezorgen op het adres waar u woont, werkt of verblijft. Dat kan een adres zijn in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden.

Wat kost bezorging?

Tijdens de coronacrisis betaalt u geen kosten voor de bezorging.

Op welke tijden kan ik mijn paspoort of identiteitskaart laten bezorgen?

Bezorgen kan in de volgende tijdvakken:

Maandag tot en met vrijdagZaterdag
08:00 - 12:0008:00 - 12:00
09:00 - 13:0009:00 - 13:00
10:00 - 13:3010:00 - 13:30
11:00 - 14:0011:00 - 14:00
12:00 - 15:0012:00 - 15:00
13:00 - 16:0013:00 - 16:00
14:00 - 17:0014:00 - 17:00
15:00 - 18:00 
16:00 - 19:30 
17:00 - 21:00 
18:00 - 22:00 

Is bezorging altijd mogelijk?

Nee, niet altijd. In deze gevallen moet u uw reisdocument ophalen bij de gemeente:

  • Als u een spoedaanvraag doet
  • Als u uw huidige paspoort of identiteitskaart kwijtraakt in de tijd tussen de aanvraag en de bezorging.
  • Als u uw identiteitsbewijs in vijf jaar tijd meer dan drie keer als vermist hebt opgegeven.
  • Als uw adres 'in onderzoek' staat bij de gemeente. Dat betekent dat niet duidelijk is op welk adres u woont.

De afspraak voor bezorging maken of wijzigen

Wanneer maak ik de afspraak voor het bezorgen?

Als uw paspoort of identiteitskaart klaar is, krijgt u een bericht (per telefoon en via de e-mail) van bezorgbedrijf AMP Groep dat u de afspraak kunt maken.

Hoe maak ik de afspraak?

Als u een seintje heeft gehad dat uw document klaar is, gaat u naar www.mijnafspraak.nl en maakt u de afspraak voor de bezorging. U kiest een tijdvak van 2 uur en geeft het adres van bezorging op.

Ik maak de afspraak liever telefonisch. Kan dat?

Ja, dat kan, als u niet beschikt over een e-mailadres of een mobiel telefoonnummer. U belt met de AMP Groep via 030 - 240 80 20.

Kan ik een afspraak ook wijzigen?

Ja, dat kan. U wijzigt uw afspraak via www.mijnafspraak.nl of telefonisch via 030 - 240 80 20. Wijzigen kan nog op de dag voor de bezorging tot uiterlijk 22.30 uur.

Over de bezorging

Wie bezorgt mijn paspoort of identiteitsbewijs?

Dat doet bezorgbedrijf AMP Groep, waarmee de gemeente een contract heeft gesloten voor de bezorging van paspoorten en identiteitsbewijzen. Het bezorgbedrijf is gespecialiseerd in bezorging van vertrouwelijke documenten, medicijnen en kostbare spullen als mobiele telefoons. Kijk eens op ampgroep.nl voor meer informatie over het bedrijf.

Hoe gaat de bezorging in zijn werk?

Op de dag van de bezorging krijgt u een e-mail en sms met informatie over de bezorger (inclusief foto), een unieke identificatiecode en het tijdstip van de bezorging. Dit is een tijdvak van twee uur. Bijvoorbeeld van 10.00 tot 12.00 uur. Via www.mijnafspraak.nl kunt u de aankomst van de bezorger volgen: er telt een klokje af tot het bezorgmoment. Uw pakketje is verzegeld.  De bezorger opent de verzegeling bij u aan de deur. Hij of zij controleert uw identiteit en tekent voor uitreiking van uw document.

Moet ik zelf aanwezig zijn op het moment van bezorging?

Ja, u moet uw paspoort of identiteitsbewijs zelf in ontvangst nemen. Iemand anders kan dat niet voor u doen.

Laten meerdere gezinsleden of huisgenoten documenten bezorgen, dan moeten zij allemaal aanwezig zijn op het moment van de bezorging.

Kan ik een paspoort of identiteitsbewijs voor mijn kinderen in ontvangst nemen?

Voor een kind jonger dan 12 jaar moet een volwassene aanwezig zijn en zich kunnen legitimeren. Het kind moet ook aanwezig zijn. Een kind dat ouder is dan 12 jaar kan zelf het reisdocument in ontvangst nemen.

Wat gebeurt er als ik niet thuis ben op het moment van de bezorging?

U kunt een nieuwe afspraak maken via www.mijnafspraak.nl of de bezorger neemt telefonisch contact met u op als u geen internet heeft. Doet u dit niet binnen 8 weken of bent u de tweede keer ook niet thuis, dan moet u uw paspoort of identiteitskaart bij de gemeente ophalen.

Wie is de bezorger?

Op www.mijnafspraak.nl ziet u de naam en een foto van de bezorger die bij u aan de deur komt. Op de dag van de bezorging krijgt u hier ook een e-mail en sms over. Bij uw bezorgopdracht hoort een unieke code. Als u twijfelt, kunt u de bezorger om deze code vragen. Alleen de bezorger weet deze code. Om veiligheidsredenen dragen de bezorgers van de AMP Groep geen bedrijfskleding.

Moet ik de bezorger binnenlaten?

Nee, dat hoeft niet. Door de uitbraak van het coronavirus zelfs liever niet. De bezorger kan de bezorging aan de voordeur afhandelen. Wilt u de bezorger toch liever binnen laten komen, houd dan 1,5 meter afstand. 

Wat doe ik met mijn oude paspoort of identiteitskaart?

Als uw oude paspoort of identiteitskaart verlopen is, dan moet u het inleveren bij de gemeente op het moment dat u een nieuw document aanvraagt. Is uw oude paspoort of identiteitskaart nog geldig op het moment van de aanvraag, dan moet u het inleveren bij de bezorger. Die maakt het document ongeldig en neemt het mee. Bij AMP Groep wordt het document definitief vernietigd.

Ik wil mijn oude paspoort of identiteitskaart bewaren. Kan dat?

Ja, dat kan. Dan maakt de bezorger uw oude reisdocument ongeldig en geeft het aan u terug.