Garantstelling
U kunt financieel garant staan voor iemand die kort (maximaal 90 dagen) naar Nederland komt. Een garantstelling is nodig als uw bezoeker onvoldoende inkomen heeft. Wilt u garant staan? Dan komt u zelf op het gemeentehuis langs.
Wat neemt u mee?
- Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
- Bij voorkeur uw pinpas of anders contant geld. U betaalt tijdens de afspraak.
- Het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking’. Ingevuld, maar nog zonder uw handtekening. U kunt het formulier downloaden op de website van de Rijksoverheid.
Belangrijk: laat uw handtekening en eventueel ook die van uw partner tijdens de afspraak gelijk legaliseren
Het is belangrijk dat u uw handtekening pas zet tijdens de afspraak. De ambtenaar kan dan verklaren dat uw handtekening ‘echt’ is. Lees meer over legalisatie op de pagina Legalisatie handtekening.
Als u een partner heeft, komt u samen naar het gemeentehuis zodat ook uw partner de handtekening zet tijdens de afspraak.
Wat zijn de kosten?
Een garantstelling is gratis. Wel betaalt u € 8,30 voor het legaliseren van de handtekening.