Verkeersvisie Wijk en Aalburg
Op weg naar een leefbare en verkeerveilige kern
Samen met inwoners, ondernemers en de gemeente is gewerkt aan de Verkeersvisie Wijk en Aalburg. In deze visie staat welke maatregelen nodig zijn om Wijk en Aalburg nu en in de toekomst veilig en bereikbaar te houden. In 2024 zijn alle betrokkenen uitgenodigd om mee te denken over bestaande en te verwachten verkeersproblemen en mogelijke oplossingen. Met alle verzamelde informatie is de Verkeersvisie Wijk en Aalburg tot stand gekomen.
Hieronder leest u meer over de visie of kunt u de complete Verkeersvisie Wijk en Aalburg downloaden. (Lees voor) De Verkeersvisie Wijk en Aalburg is onderdeel van de Mobiliteitsvisie 2040.
Verkeerskundige knelpunten
Het verkeer en de verkeerskundige situatie in en om de kern Wijk en Aalburg zorgen op dit moment al regelmatig voor (potentieel) verkeersonveilige situaties en overlast voor omwonenden. Door toekomstige ontwikkelingen, waaronder verschillende (grote) woningbouwontwikkelingen, is de verwachting dat verkeersonveilige situaties en verkeersoverlast vaker voor kunnen komen. Daarom heeft de gemeente een verkeersonderzoek uitgevoerd om te inventariseren welke (toekomstige) knelpunten op (gaan) treden.
Ook inwoners en ondernemers uit Wijk en Aalburg konden verkeerskundige knelpunten aanleveren bij deze inventarisatie. Hiervoor was een online platform beschikbaar met een kaart waarop knelpunten aangegeven konden worden (met een korte toelichting). Het resultaat van deze online inventarisatie is terug te vinden op de website.
Verkeersveiligheid
Het merendeel van de geïnventariseerde knelpunten heeft te maken met de verkeersveiligheid. Onoverzichtelijke kruispunten op de drukke stroomwegen, hoge snelheid van auto’s en onduidelijkheid over de voorrangssituatie zijn daar enkele voorbeelden van.
Overlast
Een ander belangrijk thema binnen de gevonden knelpunten is overlast door verkeer. Dit kan overlast door geluid of trillingen zijn, maar ook parkeeroverlast of ontbrekende voorzieningen voor fietsers en voetgangers.
Oplossingen en maatregelen
In de verkeersvisie staat een plan met een maatregelenpakket voor de komende jaren. Daarbij houden we natuurlijk ook komende ontwikkelingen in de gaten. Het pakket bestaat onder ander uit de volgende zeven maatregelen met als doel: het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid:
1. Herinrichting route Wijksestraat-Perzikstraat-Berenhoekse Straat-Kortestraat-Polstraat
De doorgaande route Wijksestraat-Perzikstraat-Berenhoekse straat-Korte straat-Polstraat is de ontsluitingsroute van Wijk en Aalburg. Op deze route rijdt veel verkeer en in de toekomst worden nog hogere intensiteiten verwacht. Recent is het stuk van de Perzikstraat ter hoogte van de bibliotheek opnieuw ingericht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Voor de rest van deze doorgaande route is een dergelijke herinrichting ook gewenst. Daarmee kunnen de snelheid van het autoverkeer, de onveiligheid op de kruispunten en de onduidelijkheid over de geldende voorrangsregelingen opgelost worden. Voordat kan worden gestart met de herinrichting is eerst een verdere uitwerking van een ontwerp nodig. Het spreekt voor zich dat omwonenden en belanghebbenden hierbij betrokken worden.
2. Herinrichting Bergstraat
Op de Bergstraat is sprake van verkeersonveiligheid vanwege de vaak te hoge snelheid van het verkeer. Ook zijn de kruisingen soms erg overzichtelijk door te dichtbij geparkeerde auto’s. Om deze knelpunten op te lossen is herinrichting van d. Het ontwerpen van een nieuwe weginrichting wordt in samenspraak met omwonenden en belanghebbenden opgepakt.
3. Herinrichting Maasdijk
De huidige weginrichting van de Maasdijk is op veel plekken zodanig dat niet direct duidelijk is wat de geldende snelheidslimiet is, dat er ook fietsers op de weg rijden en welke voorrangsregeling van toepassing is bij zijstraten. Het gevolg is dat er regelmatig sprake is van onveilig gedrag en onveilige verkeerssituaties. Door middel van een verbeterde inrichting van de weg en kruispunten worden deze knelpunten opgelost. Het ontwerp voor de herinrichting wordt in samenspraak met omwonden en belanghebbenden opgepakt.
4. Verbeteren fietsvoorzieningen
Door de hele kern van Wijk en Aalburg worden, waar mogelijk, de fietsvoorzieningen verbeterd. Hierbij wordt gedacht aan het voorzien van een rode kleur van de aanwezige fietspaden, het verbeteren van oversteeklocaties voor fietsers en het verwijderen van obstakels die dicht langs het fietspad staan en een groot risico vormen voor een aanrijding.
De verbeteringen worden gefaseerd uitgevoerd en waar mogelijk gecombineerd met andere (weg)werkzaamheden.
5. Optimaliseren parkeervoorzieningen
Door middel van een parkeeronderzoek wordt een gedetailleerd beeld gevormd van de parkeersituaties in Wijk en Aalburg en de (lokale) problemen vanwege te hoge parkeerdruk of overlast door foutparkeren. Vervolgens wordt een plan gemaakt om op kleine, lokale schaal parkeervoorzieningen te optimaliseren waarmee de gevonden problemen opgelost kunnen worden.
6. Optimaliseren voetgangersvoorzieningen
Met een onderzoek in de hele kern wordt een inventarisatie gemaakt van ontbrekende trottoirs, obstakels op het trottoir en eventueel ontbrekende verbindingen voor voetgangers. Daarna wordt een plan gemaakt om, war mogelijk, deze voorzieningen te verbeteren. Bijvoorbeeld door een trottoir breder te maken, een lichtmast van het midden van de stoep te verplaatsen naar de rand en/of het aanleggen van een nu nog ontbrekende stukje trottoir.
7. Overige maatregelen
Naast de hiervoor genoemde grotere maatregelen zijn er ook nog een serie maatregelen opgesteld die kleiner en meer divers van aard zijn. Zo zal er een actie ingezet worden op het snoeien van heggen en beplanting om zicht en doorgang te verbeteren. Ook wordt er een onderzoek uitgevoerd naar de omgeving van de basisscholen De Hoeksteen en het Henri Dunant. In dit onderzoek wordt gezocht naar mogelijkheden om de verkeersveiligheid tijdens haal- en brengmomenten van deze scholen te verbeteren. Hierbij wordt naast fysieke mogelijkheden ook gekeken naar gedragsmaatregelen. Deze onderzoeken worden in samenspraak met de scholen opgepakt en omgezet in acties en maatregelen.
Quick wins 2025/2026
Niet alle hiervoor genoemde maatregelen kunnen tegelijkertijd opgepakt en uitgevoerd worden. Daarvoor zijn niet genoeg middelen beschikbaar. Als gevolg hiervan kan het zijn dat er nog enige tijd sprake kan zijn van de huidige situatie. Toch worden op verschillende plekken en bij verschillende thema’s kleine, snelle ingrepen gezien die weliswaar geen definitieve oplossing zijn, maar wel als tijdelijke oplossing al voor een verbetering kunnen zorgen. Deze ingrepen worden Quick wins genoemd. Hierbij moet gedacht worden aan het plaatsen van extra waarschuwingsborden, het rood arceren van fietsoversteken op een kruispunt of het extra benadrukken van een voorrangssituatie door middel van (verbeterde) belijning.
Deze Quick wins worden het komende jaar, vooruitlopend op een definitieve maatregel, op verschillende locaties gerealiseerd.
Word ik betrokken bij de verschillende plannen die in de visie staan?
In de verkeersvisie staan de plannen die we willen gaan uitvoeren. Veel plannen zijn nog in voorbereiding of moeten de komende jaren worden opgestart. Hierbij betrekken we altijd aanwonenden en anderen geïnteresseerden in en om Wijk en Aalburg. Direct aanwonenden betrekken we meestal via een brief. Algemene oproepen plaatsen we op onze gemeentepagina in het Altena Nieuws of onze website.
Contact
Mail of bel gerust als u vragen heeft. Dat kan via e-mailadres verkeer@gemeentealtena.nl of telefoonnummer 0183 - 51 61 00.