Woonvoorziening
Het is belangrijk dat uw woning past bij uw situatie en bij uw eventuele beperkingen. U moet uw woning op een normale manier kunnen gebruiken. Dit betekent bijvoorbeeld dat u zich goed in huis moet kunnen bewegen, dat u makkelijk naar uw slaapkamer kunt. Ruimtes in uw woning moeten bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn. Ervaart u problemen in uw woning? Dan is het misschien tijd om te verhuizen of uw woning aan te passen. Meestal doet u dat zelf (of laat u dat doen). Soms komt u ook in aanmerking voor een woonvoorziening. Dit bespreekt u eerst met één van onze consulenten.
Hoe werkt het?
Wilt u weten waarmee we u kunnen ondersteunen? Maak dan een Wmo melding. Op basis hiervan maken we met u een afspraak.
Liever telefonisch? Bel voor een afspraak met één van onze consulenten 0183 - 51 60 60.
- U bespreekt tijdens de afspraak met de consulent wat uw probleem is. Samen met u kijken we welke oplossingen er zijn en welke hulp u nodig heeft. Het kan zijn dat een woonvoorziening de oplossing is.
- De consulent heeft 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die wij u willen bieden.
- Daarna kunt u eventueel een aanvraag voor een woonvoorziening indienen. De consulent kan u hier meer over vertellen.
- Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u ons besluit op uw aanvraag.
Welke vorm van ondersteuning kiest u?
Als u een indicatie krijgt voor een woonvoorziening, kunt u die woonvoorziening op 2 manieren krijgen:
- De gemeente regelt en betaalt de woonvoorziening voor u (Zorg in Natura). U krijgt dan de woonvoorziening van één van de aanbieders met wie wij een contract hebben. De aanbieder zorgt voor reparatie en onderhoud.
- U krijgt een persoonsgebonden budget (PGB) en regelt en betaalt daarmee zelf een woonvoorziening. U zoekt zelf de woonvoorziening en regelt zelf reparaties en onderhoud.
U maakt deze keuze in het gesprek met de consulent.
Wat zijn de kosten?
U betaalt een eigen bijdrage voor de woonvoorziening. U betaalt maximaal € 19,00 per maand. Kijk voor meer informatie over de eigen bijdrage op de website van het CAK.
Klussendienst
De klussendienst is er voor ouderen, chronisch zieken, mensen met een beperking of inwoners die tijdelijk in bijzondere omstandigheden verkeren. Wanneer u niemand in uw omgeving heeft om klusjes in en om huis aan te pakken dan staan de vrijwilligers van de klussendienst staan klaar om uitkomst te bieden. De vrijwilligers van de klussendienst staan klaar om uitkomst te bieden wanneer er geen andere oplossing beschikbaar is.
Kosten
De kosten zijn € 5,00 voor het eerste uur, gevolgd door € 2,50 per half uur. Dit wordt nadat de klus naar tevredenheid is uitgevoerd, contant afgerekend.
Aanmelden klus
Voor het aanmelden van een klus belt u de klussendienst, er wordt gekeken of de aanvraag past binnen de dienstverlening. Als de aanvraag kan worden uitgevoerd neemt de vrijwilliger van de klussendienst contact met u op.
- Klussendienst Altena voor de dorpen Almkerk, Andel, Dussen, Giessen, Hank, Nieuwendijk, Rijswijk, Sleeuwijk, Uitwijk, Uppel, Waardhuizen, Werkendam en Woudrichem:|
Klussendienst Altena is bereikbaar op maandag van 14.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van feestdagen) via telefoonnummer 06 – 39 58 51 70.
- Klussendienst Pro Seniore voor de kernen Babyloniënbroek, Drongelen, Eethen, Genderen, Meeuwen, Veen, Wijk en Aalburg:
De klussendienst van Pro Senioren is bereikbaar via e-mail:
heleenvanderhulst@st-welzijnproseniore.nl of telefoonnummer 06 – 30 37 98 52.
Handig om te weten
We kijken altijd eerst of u nog op een andere manier geholpen kunt worden. Als u ouder wordt, is het logisch dat u rekening houdt met eventuele beperkingen. Schrijft u zich bijvoorbeeld op tijd in voor een geschikte woning. Of pas uw woning op tijd aan. Voorbeelden van dingen die u zelf kunt regelen:
- De stoep ophogen, zodat u geen hoge opstap heeft bij de deur.
- Een hogere toiletpot en/of wandbeugel plaatsen.
- Een wandbeugel bij de douche plaatsen.
- Voor voldoende verlichting zorgen.
- Een extra trapleuning plaatsen aan de andere kant van de trap.
- De douche renoveren en zorgen voor een vlakke vloer (inloop douche).
- Antislip aanbrengen in de douchebak.
- Drempels in huis weghalen.
- De klussendienst inschakelen voor kleine werkzaamheden.
- De huistest via Mijn Huis op Maat doen.
Werkt dit niet (genoeg) als oplossing voor uw probleem? Dan kunt u in aanmerking komen voor een woonvoorziening via de gemeente. U bespreekt dit dan met een consulent.