15 december 2020
Vragen ex art 53 PvdT over benchmark met andere gemeenten
Het college informeert de fractie PvdT geen meerwaarde te zien in het maken van een vergelijking met één specifieke andere gemeente. Via waarstaatjegemeente.nl kunnen vergelijkingen met meerdere gemeenten gemaakt worden.
Besluit:
De vragen ex art. 53 van de fractie PvdT over benchmarken met een andere gemeente middels bijgaande brief te beantwoorden.
Raadsinformatiebrief evenementenbeleid
Evenementen zijn belangrijk voor de binding tussen onze inwoners. Ze brengen gezelligheid en vertier met zich mee en geven identiteit aan de gemeente. We zorgen ervoor dat het proces om een vergunning aan te vragen makkelijker en efficiënter wordt. Zaken als veiligheid en het voorkomen van overlast zijn opgenomen in de APV.
Besluit:
Met bijgaande raadsinformatiebrief de gemeenteraad te informeren over het proces en status van de beleidsregel evenementen en de overige te ondernemen acties.
Aanpassing richtlijnen tegemoetkoming bijzondere kosten
Het aanvullend pakket van de collectieve zorgverzekering voor inwoners met een minimum inkomen wordt door de gemeente betaald. Met ingang van 1 januari wordt de gemeentelijke bijdrage aan dit pakket lager en worden er extra pakketten aangeboden om de keuzemogelijkheid voor inwoners te vergroten. Met deze aanpassing is het niet mogelijk om langs een andere weg eventuele kosten toch bij de gemeente te leggen. De Wet Langdurige Zorg en de Zorgverzekeringswet vergoeden in het algemeen alle noodzakelijke kosten die verband houden met medische en paramedische behandeling.
Besluit:
- De “Aangepaste richtlijnen tegemoetkoming bijzondere kosten gemeente Altena 2020” vast te stellen.
- De “Beleidsregel verstrekking bijdrage voor gezichtshulpmiddelen gemeente Altena 2019” in te trekken.
Aanpak overlast sluipverkeer A27
De gemeente werkt samen met aanwonenden van de sluiproutes aan de aanpak van het sluipverkeer van de A27. Het proces is een combinatie van handhaving; gedragscampagnes en fysieke maatregelen.
Besluit:
De raad te informeren over de voortgang van de aanpak van het sluipverkeer van de A27 met de bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Parkeerbeleid Altena
In dit beleid zijn de beleidskaders- en regels rondom parkeren opgenomen. Ook worden de regels over gehandicaptenparkeerplaatsen, artsenparkeerplaatsen en de blauwe zone in het centrum van Werkendam geactualiseerd.
Besluit:
- Het Parkeerbeleid Altena en de Nota Parkeernormen Altena vast te stellen per 01-01-2021. De belangrijkste beslispunten zijn:
• Voor parkeren en parkeeroverlast wil de gemeente Altena sturend en richtinggevend zijn. In eerste instantie zet Altena in op het beïnvloeden van de parkeervraag en daarna op het benutten van de bestaande parkeergelegenheid. Pas wanneer het voorgaande niet werkt kan worden overgegaan tot het aanleggen van extra parkeerplaatsen
.• Het gemeentelijk uitgangspunt is dat het parkeren bij kantoren en bedrijven op eigen terrein dient plaats te vinden.
• De gemeente kiest voor het handhaven van haar dorpse karakter met een aantrekkelijke woonomgeving. In navolging op de ontwerp omgevingsvisie betekent dit dat de gemeente het huidige standpunt handhaaft om terughoudend te zijn met het opofferen van groen voor extra parkeerplaatsen. Sterker nog, bij voorkeur is het andersom.
• Altena kent in de huidige situatie in geen enkele kern betaald parkeren als vorm van parkeerregulering. Betalen voor parkeren is geen gemeentelijk uitgangspunt. - De parkeernormen vast te stellen op de meeste recente publicatie van parkeerkencijfers van het CROW. Deze normen zijn op dit moment als volgt:
Type woning
Norm per woning
Huis, vrijstaand
2,5
Huis, twee-onder-een-kap
2,5
Huis, tussen/hoek
2
Huis, sociale huur
1.5
Appartement, duur*
2
Appartement, midden*
2
Appartement, goedkoop*
1.5
Kamerverhuur, zelfstandig, per kamer
1
Kamerverhuur, studenten, per kamer
0,3
Serviceflat, per woonruimte
1
Kleine eenpersoonswoning (<60m2)
1
*Goedkoop, midden en duur verwijzen naar de prijs van de woning in verhouding tot de als gemiddelde of normaal beschouwde prijs van woningen en dus niet de prijs van alle woningen tezamen.
Digitalisering van bouwdossiers
Het is belangrijk dat bouwdossiers digitaal beschikbaar zijn voor geïnteresseerden en belanghebbenden. Het Streekarchief Langstraat Heusden Altena wil daarom de dossiers, ook van de voormalige gemeenten, digitaliseren en vraagt hiervoor een financiële bijdrage.
Besluit:
- De bouwdossiers van de gemeente Altena en haar rechtsvoorgangers, ongeveer 270 strekkende meter archief, te digitaliseren;
- De kosten van € 156.267,- exclusief BTW te dekken uit het frictiebudget;
- De gemeenteraad te informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief.
Harmonisatie horecanota
Met deze juridische aanpassing verandert er niets voor de betrokkenen
Besluit:
- Vervallen te verklaren de horecanota Aalburg, Werkendam en Woudrichem 2018, en
- Vast te stellen de horecanota Altena 2020.
- Het thema horeca in 2021 nader te bekijken in relatie tot toerisme en recreatie, toezicht en handhaving en aanpak alcohol/ drugs in samenwerking met de branche.
Beëindigen PGBplus-regeling
De PGB+ regeling voor Huishoudelijke Ondersteuning wordt in het eerste halfjaar van 2021 afgebouwd en per 1 juli 2021 volledig beëindigd. Tot die datum worden geen nieuwe cliënten op basis van de PGB+ constructie aangenomen. Uiteraard blijft een maatwerkvoorziening Huishoudelijke Ondersteuning op basis van een regulier PGB of zorg in natura wel mogelijk.
Besluit:
De PGB+ regeling voor Huishoudelijke Ondersteuning per 1 juli 2021 te beëindigen.
Stand van zaken projecten versnelling woningbouw
In juni van dit jaar is een plan van aanpak vastgesteld om 10 woningbouwprojecten in Altena te laten versnellen. Nu we een half jaar verder zijn kijken we naar de stand van zaken van deze projecten.
Besluit:
De raad te informeren over de stand van zaken van de versnelling van de woningbouw volgens bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Raad informeren over Programma circulair voedselsysteem
Altena heeft in 2046 een circulair voedselsysteem. Dat betekent bijvoorbeeld geen verspilling van voedsel en zorgvuldig omgaan met onze grond. Zo kunnen we ons gebied als een goede rentmeester overdragen aan de generaties na ons. Als gemeente jagen we deze ambitie aan. We faciliteren en ondersteunen onze ondernemers en inwoners.
Besluit:
De gemeenteraad te informeren over de stand van zaken van het Programma circulair voedselsysteem door middel van bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Ontwerp bestemmingsplan Eikenlaan 9-11 in Sleeuwijk
Zorgaanbieder SOVAK wil de groepswoning voor mensen met een verstandelijke beperking, aan de Eikenlaan 9-11 in Sleeuwijk vervangen door een nieuw gebouw met 26 appartementen (max twee bouwlagen met kap). Het nieuwe gebouw komt deels op grond van Tuinderij Rietveld te staan. Deze plannen worden al langere tijd besproken met de omwonenden. Het plan zoals dat nu in procedure wordt gebracht en 6 weken ter inzage wordt gelegd, is voor hen acceptabel.
Besluit:
- Het ontwerpbestemmingsplan “Kern Sleeuwijk: Eikenlaan 9-11” conform artikel 3.8 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening in procedure te brengen door dit zes weken ter inzage te leggen.
- Geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.
Verlenging huur- en exploitatieovereenkomst zwembad AquaAltena
In de overeenkomst staat dat we een jaar voor de afloopdatum aangeven of we het contract willen verlengen en hier over met hen in gesprek willen gaan.
Besluit:
Optisport schriftelijk mee te delen dat het college van burgemeester en wethouder voornemens is om de huur- en exploitatieovereenkomsten inzake AquaAltena, getekend op 18 oktober 2018, met ingang van 1 januari 2022 te verlengen met 5 jaar.
Samenwerkingsconvenant handhaving en toezicht Biesbosch
Per 1 januari 2021 wordt de Gemeenschappelijke Regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch opgeheven en wordt een nieuw netwerksamenwerking vormgegeven met alle partners in de Biesbosch (gemeenten Altena, Dordrecht en Drimmelen en Staatsbosbeheer).
Dat betekent dat er nieuwe afspraken zijn gemaakt over toezicht en handhaving.
Besluit:
- Het Samenwerkingsconvenant handhaving en toezicht Gemeenten Altena, Dordrecht, Drimmelen Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat en Evides vast te stellen;
- De gemeenteraad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief.
Beleidskader beschermd wonen 2021-2025
Mensen met zware psychische problematiek hebben vaak baat bij een beschermde woonomgeving. De gemeenten in de regio Breda organiseren dit gezamenlijk. Het doel is mensen zoveel mogelijke een beschermd thuis te geven in de eigen woon- en leefomgeving.
Besluit:
- De raad voor te stellen het regionaal beleidskader maatwerkvoorziening beschermd wonen 2021-2025 vast te stellen;
- Het lokale implementatieplan vast te stellen;
- Middels bijgaande brief reactie te geven aan de adviesraad sociaal domein over het uitgebrachte advies.
Leerplichtverslag schooljaar 2019-2020
Het college brengt eenmaal per jaar verslag uit over het gevoerde leerplichtbeleid. Het blijkt dat de scholen en de leerplichtambtenaren van Altena elkaar goed kunnen vinden en goed samenwerken.
Besluit:
- Vast te stellen het leerplichtverslag RBL 2019-2020
- Het leerplichtverslag RBL 2019-2020 met begeleidende raadsinformatiebrief ter informatie toe te sturen aan de raad.
Raadsinformatiebrief Regionale Energiestrategie
In de regio West-Brabant wordt nagedacht over een duurzame energievoorziening. Dit staat in de Regionale Energiestrategie (RES). Het is de bedoeling dat de gemeenteraad in het voorjaar hierover een besluit neemt.
Besluit:
De gemeenteraad te informeren over de voortgang van de Regionale Energiestrategie aan de hand van een raadsinformatiebrief van de regionale stuurgroep.
Samenwerkingsovereenkomst stimuleringsregeling landschap Noord-Brabant 2021-2024
Om inwoners te stimuleren ook een bijdrage te leveren aan het mooie landschap van Altena, sluiten we een samenwerkingsovereenkomst met de provincie en stellen we hiervoor geld beschikbaar. De provincie verdubbelt onze bijdrage.
Besluit:
- Een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de provincie Noord-Brabant op grond van de Subsidieregeling stimuleringsregeling landschap Noord-Brabant;
- Voor de jaarschijf 2021 de resterende middelen à € 50.000 uit het gebiedscontract STIKA 2015-2019 in te zetten en dit aan de raad voor te leggen bij de jaarrekening 2020;
- Voor de jaren 2022, 2023 en 2024 middelen te zoeken en op te nemen in de kadernota 2021.
Raadsinformatiebrief brede school Almkerk
Er is een eerste verkenning uitgevoerd van de twee mogelijk locaties voor de nieuwe brede school (locatie Het Verlaat en locatie d’Uylenborch). De resultaten zijn gepresenteerd aan klankbordgroep en omwonenden.
De mogelijkheden op beide locaties worden verder uitgewerkt waarna besluitvorming over de voorkeursvariant in februari 2021 kan plaatsvinden.
Besluit:
- De raad te informeren over het proces locatiekeuze brede school Almkerk met bijgaande concept RIB;
- De variant behoud Het Verlaat met uitbreiding van een brede school en de variant nieuwbouw Het Verlaat met dorpshuisfunctie en sporthal niet verder uit te werken en laten vervallen.
Overdracht contractpartner betreffende ontwikkeling Den Eng
In 2009 heeft Woonlinie afspraken gemaakt met de gemeente Aalburg over de ontwikkeling van het gebied Den Eng in Veen. Omdat Woonlinie verplicht is de sociale en commerciële activiteiten te splitsen heeft Woonlinie gevraagd de contractnaam voor deze ontwikkeling met terugwerkende kracht te wijzigen in ‘Bouwlinie’.
Besluit:
- Tot het met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2015 wijzigen van de contractnaam voor de ontwikkeling van het gebied Den Eng van Woonlinie naar Bouwlinie;
- De wijziging met bijgaande brief te bevestigen.
Vaststellen aanwijzingsbesluiten en nadere regels ten aanzien van voorwerpen in de openbare ruimte
Met deze regels is het niet meer nodig om voor de plaatsing van voorwerpen zoals reclameborden, elektrische laadpalen, plantenbakken en banken, bouwobjecten en uitstallingen in de openbare ruimte een vergunning aan te vragen.
Besluit:
De volgende aanwijzingsbesluiten en nadere regels vast te stellen
a. Aanwijzingsbesluit en Nadere regels Reclameborden/aanbiedingsborden bij winkels Altena 2021
b. Aanwijzingsbesluit en Nadere regels Electrische laadpalen Altena 2021
c. Aanwijzingsbesluit en Nadere regels Plantenbakken en banken Altena 2021
d. Aanwijzingsbesluit en Nadere regels Bouwobjecten (Vuilcontainer/zeecontainer, Bouwsteiger, Bouwkeet, Eco-toilet, Opslag van bouwmaterialen/-materieel) Altena 2021
e. Aanwijzingsbesluit en Nadere regels Uitstallingen Altena 2021
Motie behoud vrijwilligers lokale omroepen
De voorzitters van RTV Altena en Aalburgse Omroep Stichting zijn uitgenodigd voor een gesprek over het behoud van vrijwilligers van de lokale omroepen in Altena. Na contact met de voorzitters is besloten het gesprek niet te laten plaatsvinden. De noodzaak was er niet toe. De vrijwilligers hebben hun werk bij 1 van de 2 omroepen behouden.
Besluit:
De gemeenteraad met een raadsinformatiebrief te informeren over de afhandeling van de motie ‘behoud van vrijwilligers van de lokale omroepen’ .
VTH Beleidsplan 2021-2024
Elke gemeente is verplicht om een VTH (Vergunning, Toezicht & Handhaving)-beleid op te stellen. In dit plan staat wat de gemeente doet, waarom het gedaan wordt en welke keuzes gemaakt worden bij het uitvoeren van de VTH-taken en hoe dit georganiseerd is.
Besluit:
- Het VTH-beleidsplan Altena 2021-2024 vast te stellen
- De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren
Subsidieregeling buitensportaccommodaties
De subsidiemogelijkheden voor buitensportaccommodaties kent drie onderdelen: subsidie voor sportvelden, voor groenstroken en een investeringssubsidie.
Besluit:
- Vast te stellen de subsidieregeling buitensportaccommodaties Altena 2021.
- De volgende subsidieplafonds vast te stellen voor 2021 voor de subsidieregeling buitensportaccommodaties Altena 2021:
- voor de onderhoudsbijdrage sportvelden als bedoeld in artikel 3A lid 1 van de regeling geldt een subsidieplafond van € 180.000
- voor de onderhoudsbijdrage groenstroken als bedoeld in artikel 3B lid 2 geldt een subsidieplafond van € 40.000
- voor de investeringssubsidie als bedoeld in artikel 3C lid 3 geldt een subsidieplafond van € 0,00.
Voortgangsrapportage Actie plan Corona Altena
In juni 2020 is het actieplan corona “Effecten van de coronacrisis en de middellange termijn aanpak” vastgesteld. De ontwikkelingen hierop zijn recent met een factsheet in beeld gebracht en aan de gemeenteraad ter beschikking gesteld.
Het college besluit om de in het actieplan uitgezette lijnen de komende tijd te blijven hanteren.
Besluit:
- Op basis van de ervaringen met het actieplan “Effecten van de coronacrisis en de middellange termijn aanpak”, de maatregelen en acties te continueren tot uiterlijk 1 januari 2022.
- De aanpak voor de lange termijn te vervolgen.
- Gerelateerd aan de voor de aanpak van de corona opgezette projectorganisatie de burgemeester aan te wijzen als bestuurlijk opdrachtgever en daaraan gerelateerd als coördinerend portefeuillehouder.
- De gemeenteraad met de bijgaande RIB daarover informeren