22 november 2022
Uitstel oplevering Atletiekpark Altena
Het Atletiekpark Altena in Sleeuwijk is nagenoeg gereed. Door de weersomstandigheden kan de kunststof toplaag niet meer dit jaar worden aangebracht. Dit betekent dat de oplevering van het atletiekpark wordt uitgesteld tot medio april 2023.
Besluit:
De raad met de bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de realisatie van het Atletiekpark Altena en het uitstel voor de toplaag.
Aanvraag tegemoetkoming planschade Zuideveldlaan 46 in Dussen als gevolg van bestemmingsplan “Kern Dussen: Zuideveldlaan 42”
De eigenaar van het perceel Zuideveldlaan 46 te Dussen vraagt om een tegemoetkoming in planschade. Planschade ontstaat als een huis of een stuk grond minder waard wordt door een bestemmingsplan. Hier gaat het om bestemmingsplan ” Kern Dussen: Zuideveldlaan 42”, dat de herbouw van de brandweerkazerne in Dussen mogelijk maakt. Een onafhankelijk adviseur adviseert om een tegemoetkoming toe te kennen. Dit advies wordt gevolgd.
Besluit:
- De aanvraag om tegemoetkoming in geleden planschade van 6 april 2022 inzake Zuideveldlaan 46 te Dussen toe te wijzen conform het definitieve advies planschade van SAOZ van september 2022;
- De aan aanvrager toe te kennen tegemoetkoming in geleden planschade na aftrek van normaal maatschappelijk risico vast te stellen op € 7.525,-- te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf de datum van ontvangst van de aanvraag om tegemoetkoming in planschade d.d. 6 april 2022 , tot aan de dag van uitkering van de tegemoetkoming;
- Aan aanvrager het voor het in behandeling nemen van de aanvraag betaalde drempelbedrag van € 300,-- te restitueren.
Extra budget nodig bij aanbesteding Vissershang
Bij de haven Vissershang wordt groot onderhoud gepleegd. Zo moet er gebaggerd worden en wordt de stalen damwand vervangen. De kosten die vooraf waren ingeschat voor deze werkzaamheden blijken nu hoger uit te vallen.
Besluit:
- Het als gevolg van de aanbesteding van het project “Baggeren en aanbrengen stalen damwand Vissershang” te Hank hoger benodigde budget van € 390.000 verwerken in de decemberwijziging 2022.
- Vooruitlopend op de vaststelling van de decemberwijziging 2022, gelet op de gevaarzetting, de opdracht alvast te gunnen om verdere prijsstijgingen en risico’s te voorkomen.
- De gemeenteraad hierover met de bijgaande raadsinformatiebrief te informeren.
Kennisnemen van de ontwikkelingen omtrent de inzameling van het oud papier
Het bedrijf dat samen met de organisaties in Altena het oud papier ophaalt, heeft geen mogelijkheid om dat ook in 2023 in de avonduren en op zaterdag te blijven doen. Daarom wordt in 2023 het oud papier overdag door professionals opgehaald. Samen met de organisaties is besloten dat we proberen deze manier van inzamelen vanaf 2024 weer op te starten. De verenigingen worden in 2023 schadeloos gesteld.
Besluit:
De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de wijziging in de inzameling van het oud papier en de gevolgen hiervan.
Aanpassing Budgethoudersregeling
In de Budgethoudersregeling is vastgelegd wie door het college zijn aangewezen als budgethouder en welke (financiële) bevoegdheden zij hebben. Door wijzigingen in de organisatie van de gemeente is het nodig de Budgethoudersregeling op een aantal punten aan te passen.
Besluit:
1. De Budgethoudersregeling gemeente Altena 2019 in te trekken.
2. De Budgethoudersregeling gemeente Altena 2022 vast te stellen.
Decemberwijziging 2022
Voor het eind van het jaar wordt nog een keer naar de uitgaven en inkomsten gekeken. Dit is nodig voor de rechtmatigheid. In de Jaarrekening 2022 worden de uiteindelijke uitgaven en inkomsten met de begroting vergeleken.
Besluit:
De raad voor te stellen:
- De Decemberwijziging 2022 en daarmee de mutaties inclusief de mutaties in de reserves in het jaar 2022 van per saldo € 2.951.000 voordelig vast te stellen.
- De op pagina 16 van de Decemberwijziging 2022 genoemde gevoteerde investeringsbudgetten te verhogen en de gevolgen daarvan voor de kapitaallasten te betrekken bij de opstelling van de Eerste Bestuursrapportage 2023.
Motie onderzoek instellen verblijfsbelasting
Op 9 november 2021 heeft de raad in een motie gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de voor- en nadelen van een verblijfsbelasting in plaats van een toeristenbelasting.
Aan de raad wordt een raadsinformatiebrief gestuurd. Daarin staan de resultaten van het onderzoek en de vervolgstappen.
Besluit:
De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de uitkomsten van het onderzoek naar aanleiding van de motie onderzoek instellen verblijfsbelasting.
Bouw brandweerkazernes en uitspraak Raad van Arbitrage
De bouw van de drie brandweerkazernes verloopt voorspoedig. Eind 2022 worden alle drie de kazernes naar volle tevredenheid opgeleverd. In de tussentijd heeft ook de Raad van Arbitrage uitspraak gedaan over het verschil van mening over de opgelopen bouwkosten tussen de aannemer en de gemeente. Deze uitspraak is gunstig voor Altena.
Besluit:
De raad te informeren over de komende oplevering van de drie brandweerkazernes en over de uitspraak van de Raad van Arbitrage.
Stand van zaken vaststelling woondeal SRBT regio
In opdracht van het Rijk en de provincie maakt Altena met gemeenten in de regio Breda Tilburg afspraken over de te bouwen woningen de komende jaren. Deze afspraken worden vastgelegd in een woondeal. Het doel is zo veel als mogelijk voorzien in de (lokale) woonbehoefte.
Besluit:
De raad met bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over de stand van zaken van de te sluiten Woondeal met de stedelijke regio Breda Tilburg, de provincie en het Rijk.
Aanbesteding Wmo hulpmiddelen West-Brabant
De looptijd van de huidige overeenkomst met de leverancier van Wmo hulpmiddelen loopt per 1 juli 2023 af. Samen met 12 andere gemeenten zoeken we twee nieuwe leveranciers voor onder andere de levering, het aanpassen en het onderhouden van deze hulpmiddelen. De BASDA heeft meegedacht over het programma van eisen.
Besluit:
- De aanbesteding van de Wmo hulpmiddelen te organiseren in samenwerking met 12 regio gemeenten.
- Hierbij de inkoopvoorwaarden van de gemeente Etten-Leur te hanteren.
- Het contractmanagement neer te leggen bij Inkoopbureau West-Brabant.
- de Uitgangspuntennotitie Aanbesteding Wmo hulpmiddelen West-Brabant in dit traject te hanteren.
- Het Inkoopbureau West-Brabant opdracht te geven tot het aanvangen van de openbare Europese aanbestedingsprocedure, de beoordeling van de inschrijvingen en de voorlopige gunning aan de twee geldige inschrijvers met de meest gunstige prijs-kwaliteit verhouding.
- Afdoening en ondertekening van de definitieve raamovereenkomst, conform de mandaatregeling uit te voeren.
- Op grond van artikel 55 lid 1 Gemeentewet en artikel 5.1 Uitzonderingen, lid 5 van de Wet open overheid geheimhouding op te leggen op de bij dit collegevoorstel behorende bijlagen: ‘uitgangspuntennotitie aanbesteding Wmo Hulpmiddelen West-Brabant’ en de ‘input adviesraden met betrekking tot het programma van eisen (PvE) voor de aanbesteding Wmo hulpmiddelen West-Brabant’, tot het moment van publicatie op 1 december 2022.