Kennismaken met Rogier Ostendorf

1 september aan de slag als Beleidsmedewerker circulair voedselsysteem

rogier ostendorf

Per 1 september 2021 maak ik deel uit van het team ondernemen. In de functie als beleidsmedewerker circulair voedselsysteem. Samen met Albertien Perdok ga ik aan de slag om binnen de mooie gemeente Altena stappen te maken op het gebied van circulariteit, beginnend bij het voedselsysteem. Met onze gezamenlijke kennis en ervaring op het vlak van duurzaamheid en circulair denken is onze missie om het economische systeem binnen de gemeente Altena voor toekomstige generaties houdbaar te houden.

Ik ben opgegroeid in de Alblasserwaard en woon tegenwoordig weer in Gorinchem. Mijn studietijd heb ik doorgebracht in Delft, waar ik mij  studie heb gevolgd aan de Hoge Agrarische School. In die tijd heb ik mij onder andere bezig gehouden met de transitie van gangbare melkveebedrijven naar biologische melkveebedrijven. Daarnaast heb ik de inpasbaarheid van agrarisch natuurbeheer op grondgebonden melkveebedrijven onderzocht en de invloed van deze vorm van landbouw op de waardeontwikkeling van grond. Na mijn studie ben ik gaan werken bij een plaatselijke Rabobank in de functie als (intern) accountmanager in de Food & Agri sector. In die periode heb ik veel melkveebedrijven strategisch en financieel begeleid. Ondersteuning van omschakeling van gangbare melkveebedrijven naar biologisch melkveebedrijven was tevens een onderdeel van mijn werk. In de periode dat ik als accountmanager vaak in het veld was en met de dagelijkse praktijk bezig was, ontdekte ik dat mijn interesse in het bijzonder uitging/-gaat naar de transitie van de landbouw op het vlak van circulair ondernemen en korte voedselketens, waar een eerlijk verdienmodel voor de landbouwers tegenover staat. Wat mij in het bijzonder intrigeert is hoe we uiteindelijk wereldwijd ca 10 miljard monden kunnen voeden zonder dat we de aarde volledig uitputten. Het gebruik van zoveel mogelijk natuurlijke bronnen en het tegengaan van verspilling is hierbij essentieel.

Waarom een programma circulair voedselsysteem in de gemeente Altena?

Altena heeft alles in huis om koploper te zijn in de voedseltransitie. Het is een experimenteergebied bij uitstek voor het realiseren van een circulair voedselsysteem. Dat komt door de vitale, grote landelijke omgeving en de ondernemersmentaliteit van de inwoners, bedrijven, organisaties, onderwijsinstellingen en politieke bestuurders.

De ambitie van gemeente Altena is om in 2046 een circulaire samenleving te zijn. Met het programma circulair voedselsysteem steunen wij onze inwoners en ondernemers op de weg daarnaartoe.

Onze vier programmalijnen zijn:

1. Bruisend netwerk
  2. Breed gedragen programma
  3. Experimenteergebied Altena
  4. Zichtbaarheid

De komende tijd zal ik mij - samen met Albertien Perdok - bezig houden met het verder opzetten en uitwerken van het programma circulair voedselsysteem.

Daarnaast zal ik deels de regie gaan voeren over uitvoeringsprojecten die uit het programma ontstaan. Tevens zal het opzetten en onderhouden van een netwerk een belangrijk deel van mijn werkzaamheden zijn.

Loopt u met een innovatief idee rond en wilt u daarover met mij en/of Albertien van gedachten wisselen? Bel ons; wij staan graag voor u klaar!