Boeren en bedrijven binden lokaal CO2

Carbon farming verbindt lokale boeren en bedrijven voor klimaat en bodem

Groepsfoto deelnemers carbon farming

Maandagmiddag 20 december was de start van een bijzonder project. 4 boeren, 2 ondernemers, ZLTO en de gemeente Altena tekenden overeenkomsten om de komende jaren te werken aan het vastleggen van CO2 in landbouwgrond: carbon farming. Het idee: boeren passen maatregelen toe die zorgen voor meer organische stof in de bodem. Daardoor wordt er meer koolstof opgeslagen in de bodem. Goed voor het klimaat, en voor de bodem zelf. Die is beter bestand tegen weersextremen en de biodiversiteit neemt toe.

Lokale bedrijven steunen 'koolstofboeren'

Het binden van ruim 300 ton CO2 op boerenland de komende 5 jaar gaat in samenwerking met lokale bedrijven Hakkers en Iveco Schouten. Zij ondersteunen 4 ‘koolstofboeren’ Landbouwbedrijf Straver (Almkerk), VOF Vermuë – Kivits (Hank), De Graaf VOF (Nieuwendijk) en landbouwbedrijf Van der Schans (Drongelen). Naast het compenseren van een deel van hun eigen CO2 uitstoot, leveren de bedrijven hiermee een positieve bijdrage aan hun leefomgeving.

Koplopers

Wethouder Roland van Vugt prees de boeren en bedrijven die hun nek uitsteken en deze pilot aangaan. “Ik ben trots op deze koplopers. Op de verbinding die hierdoor ontstaat. Als gemeente ondersteunen wij dit van harte. Ik hoop dat nog meer ondernemers aanhaken.”

Eerste gemeente

Altena is de 1e gemeente die deelneemt in een dergelijk project. Onder andere door te helpen bij financiering en inzet van haar netwerk.

Meer bedrijven

Er is nog ruimte voor extra bedrijven in Altena om aan te sluiten. De koolstofboeren kunnen zo’n 1000 ton CO2 vastleggen in 5 jaar. En er staan nog meer koolstofboeren klaar om mee te doen.

Meer info:Go 2 Positive