Update intentieverklaring bedrijfscatering

Successen en uitdagingen tot nu toe

In januari 2023 ondertekende Gemeente Altena de intentieverklaring ‘Biologische & lokale bedrijfscatering’. Het doel: in 2026 is minstens 50% van het aanbod van de bedrijfscatering biologisch, plantaardig en/of lokaal ingekocht. Wat is er dit jaar al bereikt?

Gemeente Altena neemt ook zelf haar verantwoordelijkheid om lokaal biologisch voedsel in te kopen

Wethouder Claudia Schipper is de portefeuillehouder van het programma Circulair voedselsysteem. Een lokale en circulaire catering past binnen dit programma waarin gewerkt wordt aan de maaltijd van morgen: gezond, lokaal en duurzaam.

“We stimuleren boeren, verwerkers, winkels en consumenten om lokaal te kopen en te verkopen. Met het ondertekenen van de intentieverklaring begin dit jaar wilden we als Gemeente Altena laten zien dat ook wijzelf aan zet zijn om dat te doen. We vinden het belangrijk om het goede voorbeeld geven.”

Gemeentelijke organisatie aan de slag met project ‘Gezonde en circulaire kantine en catering’

Om ook echt uitvoering te geven aan de intentieverklaring heeft Rebecca Wuijster het dit jaar op zich genomen om het project ‘Gezonde en circulaire kantine en catering’ binnen de gemeentelijke organisatie te coördineren.

Op de vraag of ze tevreden is wat er nu al is bereikt, antwoordt Rebecca dat ze had gedacht dat het allemaal wat vlotter zou gaan. “Helaas lopen we tegen praktische problemen aan. Het is een ingewikkeld plaatje waarin we allerlei afwegingen moeten maken.”

MidZuid verzorgt de inkoop en verkoop in de bedrijfskantine

Ben Verweij is coach en opleider voor de cateringmedewerkers van MidZuid. In deze functie is hij ook verantwoordelijk voor de inkoop en verkoop voor de bedrijfskantine op het gemeentehuis. Wat er al is veranderd in het aanbod van de bedrijfscatering, is meer dan je op het eerste oog ziet in de kantine. Verweij: “Vooral bij de zuivel zijn stappen gezet: de eieren, melk, karnemelk, yoghurt en margarine zijn inmiddels allemaal biologisch. Met de rest van het assortiment zijn we minder ver, alleen de tomaten kopen we inmiddels biologisch in.”

Lokale inkoop is lastiger dan verwacht, qua leverancier en logistiek

De inkoop in de bedrijfskantine is via een aanbesteding gebonden aan een vaste leverancier. Ben Verweij: “We zijn deels afhankelijk van de vaste leverancier in wat we kunnen aanbieden. Het biologisch assortiment is bij hem helaas nog niet zoals wij het graag zouden willen zien.” En ook gasten in de bedrijfskantine hebben hun wensen. “Ik kan een heerlijke biologische salade Caprese maken, maar als de prijs daarmee van € 2,50 naar € 6,00 stijgt, wordt hij toch slechter verkocht. En niet verkocht betekent verspilling. Dat is uiteraard niet de bedoeling.”

Ook logistiek blijkt de inkoop lastiger dan Verweij en Wuijster dachten. De timing van leveringen is niet altijd goed te voorspellen, dat heeft simpelweg met de schaal van de producenten te maken. Daarnaast zijn de houdbaarheid en opslag nog een punt van aandacht. “Verse broodjes van de bakker zijn natuurlijk heerlijk, maar vragen ook om dagelijks verse aanvoer. Dat is nog niet haalbaar, ook financieel niet. Jammer, want ook al koop ik zelf privé alles lokaal, in een bedrijfskantine werkt dat anders”, aldus Ben.

In de Dutch Food Week Altena kreeg elke gast in de bedrijfskantine biologische soep

Elke gast die tijdens de Dutch Food Week Altena kwam lunchen in bedrijfskantine, kreeg een kopje groentesoep cadeau. Een heldere groentesoep met biologische ingrediënten: courgette, bloemkool, prei en wortel. De soep werd aan 150 gasten geserveerd!

Genoeg ideeën voor het komend jaar

Zowel Ben Verweij als Rebecca Wuijster zitten vol ideeën over wat ze allemaal nog willen bereiken de komende tijd. “We hebben naast doelen voor lokaal en biologisch, ook het doel om het aanbod 50% plantaardig te maken. Binnenkort gaan we daarom ook niet-dierlijke ‘zuivel’ aanbieden. Ik ben heel benieuwd naar de reacties van de gasten in de kantine”, zegt Ben. Rebecca vult hem aan: “Het is ook tijd om de andere stromen onder de loep te gaan nemen: onze totale bedrijfscatering bestaat uit meer dan de bedrijfskantine. Daar zijn we als eerste aan de slag gegaan, maar er is ook catering bij bijvoorbeeld borrels of recepties in het gemeentehuis, of bij avondmaaltijden tijdens lange bijeenkomsten die tot in de avond doorlopen. Daar zijn weer andere partijen bij betrokken, wie weet welke kansen daar liggen.”

Verweij spreekt nog meer ambities uit: “Ik wil het aanbod meer seizoensgebonden maken. Pure producten, passend bij het seizoen. Wat denk je van aardappelsoep deze winter?”