Kennis delen is verbinden, en zo maak je dingen mogelijk

Het programma circulair voedselsysteem heeft sinds eind september een nieuwe wethouder. Wie is ze, en wat drijft haar? Tijd voor een nadere kennismaking.

Even voorstellen: wethouder Claudia Schipper
Portefeuilles: Duurzaamheid - Landbouw - Circulair voedselsysteem - Beheer openbare ruimte en buitendienst - Afval/grondstoffen - Recreatie en toerisme - Evenementen

Wie ben je?

“Mijn naam is Claudia Schipper. Ik ben getrouwd met Oscar, heb twee jongvolwassen dochters en woon in Hank. Sinds maart 2022 zat ik namens het CDA in de raad van de gemeente Altena. Daarnaast werkte ik lange tijd bij de rechtbank als senior gerechtsjurist.”

Als raadslid had Claudia woordvoerderschap voor onder andere duurzaamheid & energietransitie en afval en grondstoffen. In die zin zijn haar portefeuilles als wethouder een logische vervolgstap. Daarnaast past circulair voedselsysteem ook goed bij hoe ze in het leven staat: “Ik ben opgegroeid in een familie van moestuiniers, en zet die traditie met veel plezier voort. Het is ontspannend - ik vind het heerlijk om na het werk even de tuin in te lopen en bijvoorbeeld een paar courgettes te plukken. Eén enkel plantje kan een overvloed aan voedsel opleveren. Dat voelt als rijkdom. Daarbij is me met de paplepel ingegoten: daar ga je goed mee om. Ik gooi geen voedsel weg. Wat mijn tuin aan ‘overschot’ oplevert, gaat in een kastje voor andere mensen.”

“Maar ook het voedselproductieproces fascineert me. We hebben wat dat betreft in Altena een schat aan kennis in huis. Ik deel de ambities uit het Manifest de Kracht van Altena om de gemeente zelfstandiger te maken op het gebied van duurzaamheid, circulaire systemen en economie. We hebben het talent en de middelen, laten we die goed gebruiken.”

Het programma circulair voedselsysteem is nu een aantal jaar onderweg, en er zijn inmiddels flinke stappen gezet. Er is een bruisend netwerk ontstaan, met mensen uit allerlei disciplines die hun steentje bijdragen. Wat zijn jouw ambities voor de komende tijd?

“Dat netwerk behouden, uitbreiden en verstevigen - uiteraard. Maar daarnaast denk ik dat de fase is aangebroken waarin we naar buiten mogen treden. Er zijn tot nu toe bergen verzet met een relatief kleine groep betrokkenen, dat maakte ons koploper in Brabant. Nu is het tijd om ook mensen van buiten die groep mee te nemen.

Dat hoeft niet meteen groots of van de een op andere dag: je kunt op je eigen vierkante meter met kleine acties al zo veel verschil maken. Dat vraagt in de eerste plaats om bewustwording: er staat melk in de koelkast die over de datum is. Gooi ik die weg, of vertrouw ik op mijn neus en ogen? Waarom is die melk eigenlijk blijven staan? Kan dat anders? Dat is de vraag die ik graag vooraan in het bewustzijn wil hebben: Kan het ook anders?"

Dus nu, aan de slag?

“Zeker! Aan de slag om samen met het netwerk de kennis in het gebied te delen en te verspreiden. Samen het verhaal van Altena vertellen, dan komt het stap voor stap ook dichter bij de inwoners. Op dit moment ben ik druk met kennismaken met al het fantastische wat Altena op het gebied van circulair voedselsysteem al te bieden heeft. Een hoop inlezen, en mensen spreken. Ik nodig iedereen met ideeën die in gesprek wil dan ook hartelijk uit. Voor mij staat samenwerking voorop. Door naar elkaar te luisteren, naar elkaar om te zien, solidair te zijn en vertrouwen in elkaar te hebben kunnen we effectieve resultaten boeken. Kennis delen is verbinden, en zo maak je dingen mogelijk!”