Start inwonersonderzoek en 0-meting programma circulair voedselsysteem

In 2022 verzamelt de gemeente belangrijke gegevens over het voedselsysteem in Altena. De gemeente kijkt naar de hele voedselketen, van boer tot bord. We willen graag weten hoe bedrijven ervoor staan in Altena. We willen ook weten wat inwoners weten over (lokaal en gezond) voedsel. Daarom starten deze maand twee onderzoeken.

Het belang van onderzoek

De gemeente werkt met gebiedspartners aan een circulair voedselsysteem. Een bord met gezond eten, uit Altena, duurzaam geteeld/geproduceerd, zonder verspilling. We willen weten hoe het nu gaat in Altena. Hoe gezond eten onze inwoners? Hoe duurzaam telen en produceren ondernemers? Worden er veel streekproducten gekocht en gegeten? Een heleboel vragen waar we graag antwoord op willen. Door het doen van onderzoek kunnen we deze vragen beantwoorden. Zo weten we: hier staan we nu. Deze gegevens helpen om te bepalen wat er beter kan in Altena.

Twee onderzoeken

We doen twee verschillende onderzoeken. We gaan een inwonersonderzoek doen. Vragen inwoners om een enquête in te vullen over verschillende onderwerpen. We krijgen informatie over de kennis en houding van inwoners. Onderzoeksbureau Dimensus voert het inwonersonderzoek uit. Ze maken de enquête en vragen daarna aan een representatieve groep inwoners om de enquête in te vullen.

In het andere onderzoek verzamelt Onderzoeksbureau Metabolic belangrijke gegevens over het voedselsysteem in Altena. Metabolic gebruikt bestaande gegevens uit landelijke bronnen zoals het CBS. Ze kijken ook naar lokale bronnen, zoals de monitoring van Altenatuur. Ook gaan ze met lokale experts in gesprek.

Nul-meting programma circulair voedselsysteem

De twee onderzoeken geven samen een goed een goed beeld van wat we nu weten over de onderwerpen uit het programma circulair voedselsysteem. Denk aan vragen zoals: Hoe gezond eten onze inwoners? Hoeveel streekproducten worden gekocht? Hoe circulair zijn onze inwoners? Hoe gezond zijn de bodems in Altena? Etc.

Deze nul-meting helpt ons om goede doelen te stellen. Ook helpt deze informatie de gemeente om beter aan te sluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en organisaties.