Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor 1 dag

Willen jullie een huwelijk laten voltrekken of geregistreerd partnerschap aangaan door een trouwambtenaar uit een andere gemeente? Of door een familielid, een vriend of een kennis? Dat kan. Er zijn dan 2 mogelijkheden: jullie kiezen iemand die al werkzaam is als ambtenaar burgerlijke stand bij een andere gemeente of iemand die dit nog niet is.

Wie kan mijn huwelijk voltrekken of partnerschap registreren?

In de gemeente Altena kan een huwelijk worden voltrokken door een trouwambtenaar uit een andere gemeente, een familielid, vriend of kennis. Deze persoon wordt voor 1 dag aangewezen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs). Bij een gratis en administratief huwelijk kunnen jullie geen eigen trouwambtenaar kiezen.

Mijn trouwambtenaar is al ambtenaar burgerlijke stand bij een andere gemeente

1. Uiterlijk 3 maanden vóór het huwelijk vult de persoon die u gekozen heeft als trouwambtenaar het aanvraagformulier voor de aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een dag in. Voor het formulier is een DigiD code nodig.

De trouwambtenaar voegt de volgende bijlagen toe:

• Kopie van een geldig benoemings- of aanwijzingsbesluit
    • Kopie van het proces verbaal van de beëdiging

Heeft de door u gekozen trouwambtenaar al ervaring met de voltrekking van huwelijken? En is die persoon beëdigd in een andere gemeente? Dan wordt hij of zij voor de dag van uw huwelijk aangewezen in Altena.

2. Tijdens de ceremonie draagt de trouwambtenaar een toga van de gemeente Altena. Bij de plechtigheid is een medewerker van de gemeente aanwezig. Die let er op dat de huwelijksvoltrekking goed verloopt en zorgt voor de huwelijksdocumenten en de toga.

Mijn trouwambtenaar is nog niet werkzaam als ambtenaar burgerlijke stand bij een andere gemeente

1. De trouwambtenaar voor 1 dag heeft een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) nodig. Deze moet uiterlijk 4 maanden vóór het huwelijk aangevraagd worden. Het aanvraagformulier voor de VOG wordt deels ingevuld door de gemeente Altena. De trouwambtenaar kan dit formulier aanvragen via publiek@gemeentealtena.nl.
  2. Nadat het aanvraagformulier voor de VOG is ingevuld door de trouwambtenaar, kan deze digitaal aangevraagd worden via de website van de gemeente. Voor het formulier is een DigiD code nodig.
  3. De originele VOG wordt naar het postadres van de trouwambtenaar gestuurd. Uiterlijk 3 maanden vóór het huwelijk, vult de trouwambtenaar het aanvraagformulier voor de aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand voor een dag in. Voor het formulier is een DigiD code nodig. Tijdens deze aanvraag moet de originele VOG toegevoegd worden.
  4. Nadat de gemeente het formulier heeft ontvangen, wordt contact opgenomen met de aanstaande trouwambtenaar. Hij of zij wordt dan aangewezen voor 1 dag in Altena. Ook zorgt de gemeente voor de verplichte beëdiging bij de rechtbank.
  5. De trouwambtenaar krijgt vooraf instructie over de wettelijke voorschriften van de huwelijksvoltrekking. Tijdens de ceremonie draagt hij of zij een toga van de gemeente Altena. Bij de plechtigheid is een medewerker van de gemeente aanwezig. Die let er op dat de huwelijksvoltrekking goed verloopt en zorgt voor de huwelijksdocumenten en de toga.

Kan iemand een toespraak houden zonder aanwijzing of beëdigd te zijn?

Een vriend, familielid of kennis kan de huwelijksvoltrekking ook samen met de trouwambtenaar van de gemeente verzorgen. Hij of zij houdt dan bijvoorbeeld zelf de toespraak. De wettelijke formaliteiten doet de trouwambtenaar. In dit geval is geen aanwijzing en beëdiging nodig.