1 op de 5 inwoners koopt elke week producten bij de boer

In 2022 vulden inwoners van Altena een enquête in over boodschappen doen, kopen bij de boer, eetgedrag, bewaren van voedsel en over de toekomst van het voedselsysteem. Onderzoeksbureau Dimensus voerde de enquête uit, in opdracht van de Gemeente Altena. Onder een willekeurige steekproef van 1.303 inwoners hebben 379 inwoners de enquête ingevuld.

1 op 5 inwoners koopt elke week producten bij de boer

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat 20% van de inwoners wekelijks producten koopt bij de boer of bij een boerenlandwinkel. Dat doen ze vooral omdat het vers is en van goede kwaliteit.

Gezond eten is voor inwoners belangrijk

Gezond eten vinden inwoners belangrijk. 66% van de bevraagde inwoners probeert gezond te eten, maar dat lukt niet altijd. Voor inwoners betekent gezond eten voornamelijk gevarieerd eten en zo veel mogelijk groente en fruit. Ruim de helft van de inwoners omschrijft zichzelf als vleeseter, 40% als vleesminderaar/flexitariër en 4% als vegetariër/veganist.

Supermarkten moeten helpen

Inwoners vinden dat supermarkten moeten helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes. Bijna 48% van de inwoners heeft die mening. Ook moeten supermarkten meer lokale producten aanbieden. 77% van de inwoners is trots op de boeren in Altena en is van mening dat boeren bijdragen aan natuur en biodiversiteit.

2 op 3 inwoners is bewust bezig met voedsel

65% van de inwoners is bewust bezig met voedsel. Ze zijn vooral bewust bezig met voedselverspilling (74%), met verpakkingen (64%) en/of energieverbruik (54%). Inwoners geven zichzelf dan ook een 6,8 als het gaat om duurzaam bezig zijn met voedsel.

Gemeente moet aandacht hebben voor voedselverspilling

Inwoners vinden dat de gemeente met name aandacht moet hebben voor het terugdringen van voedselverspilling en het stimuleren van inwoners om lokale producten te kopen. Dit sluit aan bij de ambities van de gemeente.

De gemeente streeft naar een circulair voedselsysteem

De gemeente Altena liet deze enquête uitvoeren vanuit het programma circulair voedselsysteem. In dit programma gaat de gemeente Altena op weg naar ‘de maaltijd van morgen’. De maaltijd van 2046 is gezond, duurzaam geteeld en geproduceerd in Altena, zonder verspilling. Met inwoners, partijen uit onderwijs, ondernemers, organisaties en overheid werkt de gemeente aan die gezamenlijke droom. Dat doen we samen, met concrete acties en een open blik. Want het kan anders!

De gemeente wilde daarom inzicht hebben in wat inwoners weten, vinden en doen als het gaat om de maaltijd van morgen. Zo kunnen we onze activiteiten nog beter afstemmen op onze inwoners.

Lees hier de Rapportage van de nulmeting