De Kracht van Altena - Samen werken aan een circulair voedselsysteem

Blog #4 Dutch Food Week Altena - De toekomst van ons voedsel

Blog 4

Speciaal voor Dutch Food Week Altena schrijft programmamanager Albertien Perdok een aantal blogs. Zij gaat in op één van de thema’s van Dutch Food Week. In haar blog denkt ze na over de vraag: “Hoe zijn we in Altena bezig met dit thema?” Albertien wil de mooie voorbeelden laten zien uit onze streek en uit onze agrofood sector. Deze week gaat de blog over het thema ‘De toekomst van ons voedsel".

Wat betekent voedsel voor jou?

Voedsel heeft voor verschillende mensen een andere betekenis. Wat betekent het voor jou?

• Gezelligheid? Gezellig uit eten met vrienden of familie bijvoorbeeld?
  • Gezondheid? Vanwege (medische) gezondheidsredenen of voor betere sportprestaties?
  • Gezamenlijkheid? Voedsel heeft een symbolische, culturele of religieuze betekenis, bijvoorbeeld typische familiegerechten of oliebollen bij oud en nieuw.
  • Duurzaamheid? Een dieet dat vleesvrij, lokaal, onbewerkt of verpakkingsvrij is.
  • Gedoe? Iedereen heeft er wel een mening over.
  • Geld? Er zijn veel mensen die hun inkomsten verdienen met het maken, verwerken, vervoeren, verpakken, bereiden of verkopen van voedsel.

Genoeg en betaalbaar voedsel voor iedereen

Wat voedsel ook voor jou betekent, het is voor iedereen een eerste levensbehoefte. Zonder voedsel kan geen mens overleven. De Verenigde Naties hebben 17 duurzame doelen (global goals). Zij streven naar geen honger in de wereld en voldoende, veilige en voedzame levensmiddelen voor elk mens. Om voedsel voor iedereen beschikbaar en betaalbaar te maken, is de voedselketen in grote delen van de wereld intensiever geworden. Dat betekent meer opbrengsten per hectare grond. Het betekent ook meer gebruik van machines en middelen zoals kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen.

Geen goede balans tussen economie, ecologie, sociaal en ruimte

De laatste jaren krijgen we het inzicht dat deze intensieve productie ook negatieve kanten heeft. Negatief voor boeren die steeds meer moeten doen voor minder geld en minder waardering. Negatief voor het milieu, omdat we (te) veel vragen van de bodem en er te veel stoffen in het water en in de natuur terecht komen die schade aanbrengen. Negatief voor mensen, want winkels liggen vol met ongezonde producten waardoor steeds meer mensen te zwaar zijn.

De toekomst van ons voedselsysteem

Hoe kunnen we die negatieve kanten van het voedselsysteem omzetten naar iets positiefs? Dit is een uitdaging voor ons allemaal. Voor iedereen in het voedselsysteem. Dus voor onder andere boeren, supermarkten, consumenten, transportbedrijven, horeca ondernemers, de levensmiddelenindustrie en toeleveranciers. We moeten streven naar een voedselsysteem dat rekening houdt met ruimte, ecologie, economie en sociaal. Wat bedoel ik? We produceren voedsel op de juiste plek, zonder negatieve gevolgen op het milieu en de natuur, op basis van een gezond verdienmodel voor de ondernemer en rekening houden met sociale aspecten.

Programma circulair voedselsysteem

Dutch Food Week Altena en het werken aan de toekomst van ons voedsel passen bij het streven van wethouders Matthijs van Oosten en Roland van Vugt om in 2046 een circulair voedselsysteem te realiseren. De gemeente ontwikkelt daarvoor een programma. Met dit programma willen we het voedselsysteem circulair en in meerdere opzichten duurzaam en gezond ontwikkelen. Altena heeft alles in huis om dat te bereiken: de vitale en mooie landelijke omgeving, de diversiteit van onze landbouw en voedselsector en de ondernemersmentaliteit van de inwoners.

De Kracht van Altena

Met het programma circulair voedselsysteem werkt de gemeente samen met gebiedspartners aan de toekomst van Altena en van ons voedsel. Onze ambitie is dat circulair denken en doen in het voedselsysteem van Altena gewoon wordt. We werken aan zeven doelen:

1. We eten gezonder voor onszelf en voor het milieu
  2. We kopen en verkopen vaker lokaal voedsel
  3. We hebben meer circulair ondernemerschap
  4. We zorgen nóg beter voor ons natuurlijk kapitaal
  5. We gaan slimmer om met grondstoffen
  6. We hebben meer talent voor circulair denken en doen
  7. We communiceren beter en werken effectiever samen

Nieuwsgierig naar het programma? Kijk op onze website en lees de startnotitie:

Meer weten over Dutch Food Week Altena?

Kijk op onze website voor de video reportage, de andere blogs en de deelnemers en activiteiten van 2021: www.gemeentealtena.nl/dutchfoodweek.