Poort van Woudrichem geopend

Woudrichem is daarmee 28 woningen rijker.

Op de foto links: Goof van Vliet (Altenatuur) Op de foto rechts: Wethouder Hans Tanis (gemeente Altena)

Na een voorbereiding van 3 jaar en een bouwtijd van 1,5 jaar is het eindelijk zover. Het gloednieuwe appartementencomplex ‘Poort van Woudrichem’ aan de Dijkgraaf is vrijdag 26 april officieel geopend door wethouder Hans Tanis van gemeente Altena. Daarmee is Woudrichem 28 woningen, inclusief 7 huurwoningen, rijker geworden.

Het appartementencomplex ‘Poort van Woudrichem’, gelegen op een markante plek direct bij de belangrijkste entree van Woudrichem, werd vandaag officieel geopend. Onder toeziend oog van de nieuwe bewoners opende wethouder Hans Tanis de insectenhotels en eendenkorven op het binnenterrein van het appartementencomplex. Van de 28 woningen zijn 7 woningen huurwoningen die worden verhuurd door woningcorporatie Bazalt Wonen. Alle woningen worden binnenkort bewoond door de nieuwe en trotse bewoners.

Wethouder Hans Tanis is blij met de realisatie van 28 nieuwe woningen in Woudrichem.

“Het feit dat de 21 koopwoningen grotendeels zijn verkocht aan inwoners van Altena toont aan dat de appartementen in een behoefte voorzien. Dit betekent automatisch dat er ook weer woningen vrijkomen op de woningmarkt. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Daarnaast is het van groot belang dat we bouwen voor verschillende doelgroepen. Op herontwikkellocaties zoals hier, is dit vaak lastig door langdurige procedures. Desondanks is dit een mooi voorbeeld dat er bij een goede samenwerking en met aandacht voor de omgeving toch een goed resultaat gehaald kan worden. Woudrichem is een mooie blikvanger op een prominente locatie rijker.”

Van Daalen Bouw en Ontwikkeling is ontwikkelaar en bouwer van het appartementencomplex. Daan Hosli, Algemeen Directeur:

“Bijna 20 jaar geleden kocht Van Daalen het kantoor van het Waterschap dat op deze locatie stond. Zo beschouwd is het een lang proces geweest. Soms lopen de dingen niet zo vlot als je zou willen. Maar anno 2024 staat er een prachtig gebouw op een prominente plek in Woudrichem. Een gebouw dat voorziet in de groeiende behoefte aan appartementen. De bewoners van de Poort van Woudrichem beschikken over een comfortabele woning met belangrijke voorzieningen als een supermarkt en gezondheidszorg op loopafstand.”

Natuur en klimaat

In het project is veel aandacht geweest voor natuur en klimaat. Zo wordt er waterdoorlatende bestrating toegepast op het parkeerterrein en worden er verschillende maatregelen genomen voor de flora en fauna. Het buitenterrein is ontwikkeld in samenspraak met Natuurbeschermingsvereniging Altenatuur.

Roel Wigman, Altenatuur:

“Ik vind het heel mooi om te zien dat bij steeds meer woningbouwprojecten in Altena bijzondere aandacht wordt gegeven aan de natuur en duurzaamheid. We hebben met heel veel plezier meegedacht om ook de natuur een plekje te geven. Zo zijn er nestkasten in de gevel opgenomen, eendenkorven in de singels geplaatst en is het binnenterrein voorzien van bloemrijke beplanting en insectenhotels.