De weg van ons voedsel - de korte keten in Altena

Blog #1 Dutch Food Week Altena - De weg van ons voedsel

de weg van ons voedsel

Speciaal voor Dutch Food Week Altena schrijft programmamanager Albertien Perdok een aantal blogs. Zij gaat in op één van de thema’s van Dutch Food Week. In haar blog denkt ze na over de vraag: “Hoe zijn we in Altena bezig met dit thema?” Albertien wil de mooie voorbeelden laten zien uit onze streek en uit onze agrofood sector. Deze week gaat de blog over het thema "de weg van ons voedsel".

Enig idee hoeveel kilometers voedsel aflegt?

Wist je dat ons eten heel veel kilometers reist voor het op ons bord ligt? Wat denk je? Legt een gemiddelde maaltijd 3.000, 13.000 of 30.000 kilometer af? Schrik niet, het antwoord is 30.000! Voor sommige producten kan het zelfs wel 60.000 km zijn. Het gaat niet alleen over ‘exotische’ producten zoals koffie en chocolade. Het gaat bijvoorbeeld ook over tomaten. Nederlandse tomaten verkopen we in Spanje en Spaanse tomaten verkopen we in Nederland. Al dat transport kost geld. Dit maakt producten duurder, maar levert de boer niets extra’s op. Ook zorgt transport voor CO2 uitstoot. Dat draagt bij aan klimaatverandering.

Support lokale producten!

De weg die ons voedsel aflegt - van boer tot bord - is dus best wel lang. Wat jij kan doen om de voedselkilometers te verkorten? Nou, je kan vaker lokale producten kopen. In Altena produceren we heel veel lekker voedsel van eigen bodem. In ons gebied zijn ongeveer 300 boeren en tuinders. Zij produceren onder andere aardappelen, groenten, fruit, granen, melk, vlees, en eieren. Het merendeel van deze producten is bestemd voor de export. Export is nu nog de belangrijkste inkomstenbron voor boeren en tuinders. In de toekomst zou het mooi zijn als lokale verkoop ook een belangrijke inkomstenbron wordt. Daarom is het goed als consumenten vaker lokale producten kopen. Zo wordt lokale verkoop interessanter voor producenten. Gelukkig kunnen inwoners op steeds meer plekken in Altena lokale producten kopen. Dit noemen we de ‘de korte keten’.

Wat is een korte keten?

In een korte keten is de afstand tussen producenten en consumenten van voedsel zo klein mogelijk. De afstand tussen boer en bord zeg maar. Het gaat om de letterlijke afstand in kilometers, maar ook om het verminderen van het aantal (externe) tussenpartijen tussen boer en bord. Zie infographic. Gemeente Altena probeert de korte keten in Altena te versterken. We onderzoeken en stimuleren een gezamenlijk logistiek platform. Tijdens de Dutch Food Week Altena organiseren we een masterclass over de korte keten voor ondernemers. Ook willen we inwoners laten kennismaken met de korte keten tijdens de Dutch Food Week Altena. Dat doen we via deze blog. Maar ook via activiteiten als Fietsen voor m’n Eten, een Maaltijdbox en open dagen en proeverijen bij boeren en voedselondernemers.

Lokaal boodschappen doen? Probeer het uit!

Lokaal boodschappen doen is leuk, sociaal en gezond voor jezelf en voor het milieu. Vooral als je daarbij met anderen op de fiets stapt en kennismaakt met de mensen die ons voedsel maken. Nieuwsgierig? Ga tijdens de Dutch Food Week Altena en daarna eens lokaal boodschappen doen. Hieronder staan een aantal websites waar je terecht kan voor online bestellingen, fietsroutes en meer informatie.

Voor consumenten:

Voor ondernemers

• Uit Jouw Streek: Uit Jouw Streek is een verbinder tussen de leveranciers en transport.

De positieve kracht van voedsel

Van 9 tot en met 16 oktober bruist het in Altena van de activiteiten rondom de positieve kracht van voedsel. Altena doet namelijk voor de eerste keer mee met de landelijke campagne Dutch Food Week. Dit jaar staan gezondheid, duurzaamheid en goed leven centraal. Hier maakt de gemeente Altena zich het hele jaar door hard voor, maar tijdens Dutch Food Week extra. Bekijk het complete programma van Dutch Food Week Altena en support lokale producenten!

Programma circulair voedselsysteem

Dutch Food Week Altena en de korte keten passen bij het streven van de wethouders Matthijs van Oosten en Roland van Vugt om in 2046 een circulair voedselsysteem te realiseren. Altena heeft alles in huis om dat te bereiken: de vitale en mooie landelijke omgeving, de diversiteit van onze landbouw en voedselsector en de ondernemersmentaliteit van de inwoners. Lees hier verder voor meer informatie over het programma