Achtergrond Golf boven
Achtergrond Golf onder

Evenementenvergunning

Wilt u als bezoeker weten wat er gebeurt binnen de gemeente Altena? Bekijk dan onze evenementenkalender. U kunt hier ook een evenement aanmelden. 

Een evenement aanmelden voor 2025 kan in de periode 1 september tot en met 31 december.

Minimaal 12 weken vóór het evenement ontvangen we graag van u de complete aanvraag van de evenementenvergunning. Is een vergunning niet nodig en kunt u volstaan met een melding? Dan ontvangen we die graag minimaal 10 werkdagen vóór het evenement. 

Heb ik een vergunning nodig of moet ik een melding maken?

Voor de organisatie van de meeste evenementen is een evenementenvergunning nodig. Een melding is voldoende als  uw evenement voldoet aan onderstaande voorwaarden:

  • Er zijn maximaal 250 personen tegelijkertijd aanwezig.
  • Het evenement maakt geen deel uit van een ander evenement.
  • Het evenement duurt maximaal één dag.
  • Het evenement wordt gehouden tussen 09:00 uur 's ochtends en 24:00 uur 's avonds, op zondagen tussen 13:00 uur en 24.00 uur. Muziek wordt binnen deze tijden gespeeld.
  • Het evenement wordt niet gehouden op een rivierstrand of natuurterrein.
  • Wordt het evenement in de openlucht gehouden? Het vindt niet plaats binnen een afstand van 150 meter van enig risicovol object.
  • Het volume van de muziek is maximaal 70 dB(A) gemeten op de dichtstbijzijnde gevel van omwonenden.
  • Het is geen dancefeest.
  • Het evenement vindt niet plaats op wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 30 kilometer per uur.
  • Het evenement hindert hulpdiensten en het overige verkeer niet en ligt niet op een busroute.
  • Plaatst u objecten? Deze hebben een oppervlakte van minder dan 30 m2 per object.

Doet u een melding als inwoner? Log dan in met uw DigiD code. Doet u een melding voor een organisatie dan kunt u uw evenement ook met eHerkenning aanmelden. Doe dit tenminste 10 werkdagen vóór het evenement.

Hoe vraag ik een evenementenvergunning aan?

U verzamelt alle informatie die u nodig heeft:

  • Overzichtstekening van de locaties en indeling van het terrein;
  • Het programma;
  • Calamiteiten- of veiligheidsplan;
  • Overzichtstekening gewenste verkeersmaatregelen, indien van toepassing;
  • Aanvraagformulier ontheffing Drank- en Horecawet, indien van toepassing;
  • Gegevens melding brandveilig gebruik van de brandweer, indien u gebruik maakt van een tent.

Doet u een aanvraag als inwoner? Log dan in met uw DigiD code. Doet u een aanvraag voor een organisatie dan kunt u uw evenement ook met eHerkenning aanmelden.

U vult alle vragen in het formulier volledig in. Let op: sla het formulier tussentijds op met de knop Sessie verlengen, bovenaan de pagina. De verbinding verbreekt namelijk als het formulier langer dan 15 minuten openstaat. Op deze manier gaat uw informatie niet verloren. 

Binnen 12 weken krijgt u bericht over uw vergunningsaanvraag. In dit bericht staat ook aan welke voorwaarden u zich moet houden bij uw evenement. De 12 weken gaan in op het moment dat wij uw volledige aanvraag hebben ontvangen. 

Organiseert u een wedstrijd of een andere tocht over de openbare weg?

Loopt de route van de wedstrijd of tocht die u organiseert door meerdere gemeenten? Dan vraagt u een evenementenvergunning aan bij de gemeente waarin het startpunt en de finish liggen.

Van de overige gemeenten heeft u toestemming nodig voor het gebruik van de openbare weg. Dit heet een verklaring van geen bezwaar. Loopt uw route voor een deel door de gemeente Altena?  Vraag dan een verklaring van geen bezwaar aan. Doet u de aanvraag als persoon? Log dan in met uw DigiD code. Heeft uw organisatie eHerkenning, dan kunt u een verklaring van geen bezwaar aanvragen met eHerkenning.

Maakt u gebruik van provinciale wegen? Dan heeft u toestemming van de provincie nodig. Lees meer over het gebruik van provinciale wegen op de website van de provincie Noord-Brabant.

Mag ik alcohol schenken?

Verkoopt u tijdens uw evenement ook bier en wijn of andere zwak-alcoholhoudende dranken, zoals bier of wijn? Dan heeft u een ontheffing nodig op grond van artikel 35 van de Alcoholwet. U kunt deze ontheffing krijgen als u voldoet aan deze voorwaarden: 

  • Uw personeel is 16 jaar of ouder.
  • Uw personeel achter de bar onder de 18 jaar mag alcohol verkopen, maar niet drinken of schenken. 
  • Alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar en hebben een SVH Verklaring Sociale Hygiëne of Verklaring Vakbekwaamheid. Dit kunt u opzoeken in het Register Sociale Hygiëne
  • Geen van de leidinggevenden heeft een strafblad. 
  • Er is altijd een leidinggevende aanwezig. Deze leidinggevende staat ook op uw ontheffing. 

Let op: het aanvragen van een ontheffing is een apart formulier naast de evenementenvergunning of evenementenmelding.

Als u de ontheffing aanvraagt als inwoner, log dan in met uw DigiD code. Heeft uw organisatie eHerkenning dan kunt u ook de ontheffing aanvragen met eHerkenning.

Wat zijn de kosten?

De kosten die u betaalt voor een evenementenvergunning hangen af van de inschatting van het risico bij het evenement. Bel gerust met het team Evenementen als u wilt weten in welke categorie uw evenement valt: 0183 - 51 61 00. 

RisicoPrijs
Evenement met een laag risico€ 48,90
Evenement met enig risico€ 599,75
Evenement met een hoog risico€ 1.198,20

Voor niet-commerciële organisaties zijn de tarieven lager

Is uw organisatie een niet-commerciële organisatie en bent u actief op maatschappelijk, sociaal of cultureel gebied? Dan zijn de kosten voor een evenementenvergunning lager. 

RisicoPrijs
Evenement met een laag risico€ 18,95
Evenement met enig risico€ 37,70
Evenement met een hoog risico€ 56,70

Drank en horeca

Ontheffing art. 35 Alcholwet € 60,25

Kan ik gemeentelijk materiaal lenen?

Organiseert u een evenement waarvoor u een vergunning aanvraagt of waarvoor u een melding doet? Dan kunt u wellicht gemeentelijk materiaal gebruiken. We hebben de volgende materialen:

  • dranghekken, maximaal 100 stuks;
  • parkeerverbodsborden en verboden-in-te-rijden borden, maximaal 10 stuks elk;
  • afvalcontainers, maximaal 6 sets. Elke set bestaat uit 4 containers voor verschillende soorten afval.

Gemeentelijk materiaal vraagt u apart online aan.

Digitale informatieborden

In het dorp Wijk en Aalburg staan 2 digitale informatieborden, één aan de Polstraat en één aan de Groeneweg. U kunt uw evenement hierop gratis laten publiceren. 

Er is een aantal voorwaarden verbonden aan publicatie: 

  • alleen niet commerciële evenementen worden gepubliceerd;
  • alleen evenementen die voor iedereen toegankelijk zijn worden gepubliceerd;
  • huis-aan-huis verkopen worden niet gepubliceerd;
  • alleen incidentele evenementen worden gepubliceerd (dus niet de wekelijkse sportwedstrijd).

U kunt publicatie van uw evenement aanmelden via communicatie@gemeentealtena.nl

Op de borden is ruimte voor maximaal 5 regels van 16 tekens, inclusief leestekens en spaties. 

Aanmelden organisatie 4 mei herdenking

Organisaties die de herdenking op 4 mei organiseren in hun dorp kunnen gebruik maken van het formulier aanmelden organisatie 4 mei herdenking

Wat als ik nog vragen heb?

Waarom moet ik al 12 weken van tevoren mijn evenementenvergunning aanvragen?

Vaak is afstemming nodig binnen de gemeente, maar ook met bijvoorbeeld brandweer, politie en andere hulpverleners. Deze instanties hebben tijd nodig om uw aanvraag of melding te beoordelen. De termijn van 12 weken is dan het minimum om te zorgen dat uw evenement goed en veilig verloopt.

Ik heb een andere vraag. Waar kan ik deze stellen?

Heeft u vragen over het organiseren van een evenement en wat daar allemaal bij komt kijken? Neem dan gerust contact met ons op! 

Adrienne van der Meijden-van den Bergh, evenementencoördinator
E-mail: evenementen@gemeentealtena.nl
Telefoonnummer: 0183 - 51 67 04

Annemarie van Maren - Nelemaat, vergunningverlener evenementen
E-mail: evenementen@gemeentealtena.nl
Telefoonnummer: 0183 - 51 63 72